Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Lära en nybörjare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 365096" data-attributes="member: 13390"><p>Jag lyckades med en sällsamt kul variant när jag skulle instruera igång min tjej (Yoko här på sidan). Hon var vid tillfället komplett nybörjare på skidor, men åkte bra på snowboard... Hon var alltså inte direkt rädd för fart eller fall och dylikt. Dessutom är hon tuff till naturen, så jag beslöt mig (i hemlighet) för en lätt hardcorevariant av inlärning:</p><p></p><p>Nybörjaren:</p><p>"Hur gör man när man svänger?"</p><p></p><p>Jag:</p><p>"- Man kantar. Inget vrid. Bara kant. Ta lite fart rakt fram och sen så här: *kantakanta*. Då kommer du strax att känna att skidan drar in i sväng. Håll kvar tills det har svängt tillräckligt mycket och räta sedan upp paketet. Sen lutar du åt andra hållet så att det svänger igen. Upprepa nedför pisten."</p><p></p><p>Nybörjaren:</p><p>"Ok! Jag testar"</p><p></p><p>(Vi körde grön nedfart med lätt lutning. Hon började lite försiktigt med knäkantning och vingel men ganska snart började det närma sig min tidigare nämnda definition av "sväng"...)</p><p></p><p>Det gick bättre och bättre, och ingenstans under utvecklingen fanns det en tillstymmelse till sladd. Inte ens nära. Det behövdes inte i de gröna nedfarterna vi körde i, plus att hade ett par 149cm Head C100. Sjukt kort radie således. 7-10 meter nånstans?</p><p></p><p>Fram emot eftermiddagen ökade vi lutet lite och därmed farten. Då kommer för första gången kommentaren:</p><p></p><p>Nybörjaren:</p><p>"Nu går det för fort, vi får ta en flackare backe igen...!" (fortfarande med noll sladd).</p><p></p><p>Tillbaka till lite flackare partier.. Efter ett tag en kommentar igen:</p><p></p><p>Nybörjaren:</p><p>"Alltså.... Det går för fort ibland... Hur får man ner farten egentligen??"</p><p></p><p>Jag:</p><p>"Det finns ett sätt till att svänga! Man kan sladda skidorna på snön, genom att vrida dom."</p><p></p><p>Nybörjaren (ungefär).:</p><p>"Verkar lurigt. Klart svårare än att göra såna där fåror. Jag är nog inte tillräckligt bra än.."</p><p></p><p>Haha. Det var klart kul... Visserligen blev hon lite sur när hon insåg att jag planerat det hela, men men... Saken var den att hon utvecklades enormt fort, iaf när det gällde att åka på skär. Efter bara ett par dagar såg det riktigt bra ut, oavsett vad man jämför med. Personligen skulle jag tänka mig att kunna ta emot en mindre medalj för den inlärningsmetoden, för jäklar vad det gick bra. </p><p></p><p></p><p>Hon har åkt ganska mycket sen dess och börjar faktiskt bli riktigt duktig tekniskt. Kanondriv och bra bett. Numera åker hon ofta ifrån mig när det brantar på lite. Dock så tycker hon fortfarande att det är svårt med kortsväng...</p><p></p><p></p><p>Testa den!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 365096, member: 13390"] Jag lyckades med en sällsamt kul variant när jag skulle instruera igång min tjej (Yoko här på sidan). Hon var vid tillfället komplett nybörjare på skidor, men åkte bra på snowboard... Hon var alltså inte direkt rädd för fart eller fall och dylikt. Dessutom är hon tuff till naturen, så jag beslöt mig (i hemlighet) för en lätt hardcorevariant av inlärning: Nybörjaren: "Hur gör man när man svänger?" Jag: "- Man kantar. Inget vrid. Bara kant. Ta lite fart rakt fram och sen så här: *kantakanta*. Då kommer du strax att känna att skidan drar in i sväng. Håll kvar tills det har svängt tillräckligt mycket och räta sedan upp paketet. Sen lutar du åt andra hållet så att det svänger igen. Upprepa nedför pisten." Nybörjaren: "Ok! Jag testar" (Vi körde grön nedfart med lätt lutning. Hon började lite försiktigt med knäkantning och vingel men ganska snart började det närma sig min tidigare nämnda definition av "sväng"...) Det gick bättre och bättre, och ingenstans under utvecklingen fanns det en tillstymmelse till sladd. Inte ens nära. Det behövdes inte i de gröna nedfarterna vi körde i, plus att hade ett par 149cm Head C100. Sjukt kort radie således. 7-10 meter nånstans? Fram emot eftermiddagen ökade vi lutet lite och därmed farten. Då kommer för första gången kommentaren: Nybörjaren: "Nu går det för fort, vi får ta en flackare backe igen...!" (fortfarande med noll sladd). Tillbaka till lite flackare partier.. Efter ett tag en kommentar igen: Nybörjaren: "Alltså.... Det går för fort ibland... Hur får man ner farten egentligen??" Jag: "Det finns ett sätt till att svänga! Man kan sladda skidorna på snön, genom att vrida dom." Nybörjaren (ungefär).: "Verkar lurigt. Klart svårare än att göra såna där fåror. Jag är nog inte tillräckligt bra än.." Haha. Det var klart kul... Visserligen blev hon lite sur när hon insåg att jag planerat det hela, men men... Saken var den att hon utvecklades enormt fort, iaf när det gällde att åka på skär. Efter bara ett par dagar såg det riktigt bra ut, oavsett vad man jämför med. Personligen skulle jag tänka mig att kunna ta emot en mindre medalj för den inlärningsmetoden, för jäklar vad det gick bra. Hon har åkt ganska mycket sen dess och börjar faktiskt bli riktigt duktig tekniskt. Kanondriv och bra bett. Numera åker hon ofta ifrån mig när det brantar på lite. Dock så tycker hon fortfarande att det är svårt med kortsväng... Testa den! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Lära en nybörjare
Tillbaka
Topp