Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lära sig åka offpist med UCPA, vilket alternativ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jibberisch" data-source="post: 615019" data-attributes="member: 45951"><p>Har åkt "Ski off pist" med UCPA i Chamonix. För oss fanns det två grupper. En "avancerad" och en lite lättare. Vet dock inte om den lättare var "Ski Toute Neige". </p><p></p><p>Det gick till så att man åkte ihop båda grupperna första dagen, för lite "harmonisering" Guiderna såg ganska snabbt vem/vilka som borda vara i vilken grupp. Folk skiftades, och sedan hade man en enkel offpist grupp och en lite mer avancerad. Det var ett skönt sätt att få lite tips på åktekniker, samt bli visad sköna repor med bra snö. Detta av folk som gav sken av att hitta på berget. </p><p></p><p>Det var hyffsat krävande åkning i den avancerade gruppen. Men tror inte att man behöver ha någon gedigen offpist erfarenhet för att hänga på. I alla fall inte i den lättare gruppen. Har du tekniken och behärskar att åka brant, så ska det nog inte vara några problem. </p><p></p><p>Fast har å andra sidan polare som åkt "Ski offpist" i Serre Chäävaljer och där var det tydligen mer krävande och högre fart. Känns som det kan variera från guide och den generella nivån på åkarna i gruppen.</p><p></p><p>Vore jag du, skulle jag sätta upp mej på "Ski offpist" och se vilken nivå gruppen hamnar på. Det är ju ingen skam att gå ner en nivå om man känner att man inte behärskar det. (Jag skulle iaf inte göra "kyckling-ljud" och tracka någon, jag lovar. Det skulle jag aldrig göra. Man ska ju absolut inte hetsa folk på berget. Det existerar inte i min bok. Absolut inte. =) )</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jibberisch, post: 615019, member: 45951"] Har åkt "Ski off pist" med UCPA i Chamonix. För oss fanns det två grupper. En "avancerad" och en lite lättare. Vet dock inte om den lättare var "Ski Toute Neige". Det gick till så att man åkte ihop båda grupperna första dagen, för lite "harmonisering" Guiderna såg ganska snabbt vem/vilka som borda vara i vilken grupp. Folk skiftades, och sedan hade man en enkel offpist grupp och en lite mer avancerad. Det var ett skönt sätt att få lite tips på åktekniker, samt bli visad sköna repor med bra snö. Detta av folk som gav sken av att hitta på berget. Det var hyffsat krävande åkning i den avancerade gruppen. Men tror inte att man behöver ha någon gedigen offpist erfarenhet för att hänga på. I alla fall inte i den lättare gruppen. Har du tekniken och behärskar att åka brant, så ska det nog inte vara några problem. Fast har å andra sidan polare som åkt "Ski offpist" i Serre Chäävaljer och där var det tydligen mer krävande och högre fart. Känns som det kan variera från guide och den generella nivån på åkarna i gruppen. Vore jag du, skulle jag sätta upp mej på "Ski offpist" och se vilken nivå gruppen hamnar på. Det är ju ingen skam att gå ner en nivå om man känner att man inte behärskar det. (Jag skulle iaf inte göra "kyckling-ljud" och tracka någon, jag lovar. Det skulle jag aldrig göra. Man ska ju absolut inte hetsa folk på berget. Det existerar inte i min bok. Absolut inte. =) ) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lära sig åka offpist med UCPA, vilket alternativ?
Tillbaka
Topp