Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lära sig åka offpist med UCPA, vilket alternativ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="El_Gringo" data-source="post: 615026" data-attributes="member: 41044"><p>Har åkt off pist-grupp med UCPA i Argentiere, Tignes och Flaine. Nivån på åkningen beror mycket på guiden och åkarna i gruppen. Generellt kan man säga att guiden lägger fokus på åkningen, inte göra övningar. En gång var det en kille som frågade guiden om tips hur han kunde förbättra sin åkning, guiden svarade: Jag är bergsguide, inte skidlärare. </p><p></p><p>Tout Neige är en introduktionskurs till off pist. Jag tror faktiskt inte dom åker så mycket pist utan fokus är på off pist. Skillnaden är att guide/skidläraren lägger in en hel del övningar. Tempot i åkningen är rejält lägre än i OP-grupperna.</p><p></p><p>I båda grupperna lär man sig hantera transceiver men det är inte en lavinkurs, ganska lite tid läggs på lavintträning.</p><p></p><p>Om du är en duktig piståkare och har ok kondis skulle jag rekommendera att du tar OP-grupp i Argentiere. Även om man inte gör speciella övningar i den gruppen kommer du bli bättre åkare enligt devisen "övning ger färdighet". Argentiere är ett bra val då det är den ort som har flest OP-grupper och därmed störst spridning på åkarna. Precis som Jibberisch sa gör man en harmonisering så du hamnar i rätt grupp. Skulle det sen vara så, vilket jag inte tror, att du inte har en chans att hänga med i lugnaste OP-gruppen går det alltid att bli nedflyttad till Tout Neige. Om du å andra sidan väljer Tout Neige och känner att det är alldeles för lätt är dom inte alls lika pigga på att flytta upp folk.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="El_Gringo, post: 615026, member: 41044"] Har åkt off pist-grupp med UCPA i Argentiere, Tignes och Flaine. Nivån på åkningen beror mycket på guiden och åkarna i gruppen. Generellt kan man säga att guiden lägger fokus på åkningen, inte göra övningar. En gång var det en kille som frågade guiden om tips hur han kunde förbättra sin åkning, guiden svarade: Jag är bergsguide, inte skidlärare. Tout Neige är en introduktionskurs till off pist. Jag tror faktiskt inte dom åker så mycket pist utan fokus är på off pist. Skillnaden är att guide/skidläraren lägger in en hel del övningar. Tempot i åkningen är rejält lägre än i OP-grupperna. I båda grupperna lär man sig hantera transceiver men det är inte en lavinkurs, ganska lite tid läggs på lavintträning. Om du är en duktig piståkare och har ok kondis skulle jag rekommendera att du tar OP-grupp i Argentiere. Även om man inte gör speciella övningar i den gruppen kommer du bli bättre åkare enligt devisen "övning ger färdighet". Argentiere är ett bra val då det är den ort som har flest OP-grupper och därmed störst spridning på åkarna. Precis som Jibberisch sa gör man en harmonisering så du hamnar i rätt grupp. Skulle det sen vara så, vilket jag inte tror, att du inte har en chans att hänga med i lugnaste OP-gruppen går det alltid att bli nedflyttad till Tout Neige. Om du å andra sidan väljer Tout Neige och känner att det är alldeles för lätt är dom inte alls lika pigga på att flytta upp folk. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lära sig åka offpist med UCPA, vilket alternativ?
Tillbaka
Topp