Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lära sig åka offpist med UCPA, vilket alternativ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tobbe101" data-source="post: 620041" data-attributes="member: 14584"><p>MENVAFAAN! - Bra rubrik på detta inlägg...</p><p></p><p>För att köra Ski Off Pist i Argentière eller Val d'Isère ska man vara EXPERT enligt UCPA:s definition. Det finns en liten beskrivning om vad detta innebär på UCPA:s hemsida. Någon kurs i offpiståkning är det iaf inte fråga om. Man förväntas kunna hantera tranceiver sond och spade samt kunna ta vara på sig själv i högalpin terräng. Dessa resor riktar sig till personer som har gedigen teknik och kunskap om offpiståkning.</p><p></p><p>Finns ju personer som lägger inlägg som t.ex. "jag är ganska oerfaren i offpisten men hade jättekul ändå i Argentière" och "jag är inte så vältränad, men det fungerade ändå bra på offpist i Val d" - Ni har rätt. Ni hade säkert skitkul. De där 3-4 åkarna som körde sist i gruppen, såg uttråkade ut, och mest väntade på att ni oerfarna och otränade skulle lyckas ta er ner för en flack sluttning nära pisten som guiden tyckte var det enda säkra för er, dom kanske inte hade så kul...</p><p></p><p>Jag har stött på alla möjliga offpistgrupper med UCPA. Vissa har varit superbra och guiderna har kunnat köra riktigt grymma åk med gruppen. I vissa fall har guiden fått sparka ut personer (och nej det finns inte alltid plats i en annan grupp, eftersom offpistresorna är en annan resa med ett annat pris än Toute Neige eller Ski Ordinaire) I vissa fall har dock kvaliteten på halva gruppen varit så kass att guiden mest har stått och skakat på huvudet... Om det är en vecka då det inte finns mer än 1 eller 2 offpistgrupper finns inte så mycket omplacering (harmonisering) att göra.</p><p></p><p>Summa summarum. Ge fan i Ski Offpist i Argentière eller Val d'Isère om ni inte är gamla säsongare, gamla tävlingsåkare eller mycket erfarna offpiståkare.</p><p></p><p>Ski Toute Neige i Argentière är en jättebra resa för de som vill lära sig åka offpist eller bli lite bättre och säkrare i offpisten.</p><p>.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tobbe101, post: 620041, member: 14584"] MENVAFAAN! - Bra rubrik på detta inlägg... För att köra Ski Off Pist i Argentière eller Val d'Isère ska man vara EXPERT enligt UCPA:s definition. Det finns en liten beskrivning om vad detta innebär på UCPA:s hemsida. Någon kurs i offpiståkning är det iaf inte fråga om. Man förväntas kunna hantera tranceiver sond och spade samt kunna ta vara på sig själv i högalpin terräng. Dessa resor riktar sig till personer som har gedigen teknik och kunskap om offpiståkning. Finns ju personer som lägger inlägg som t.ex. "jag är ganska oerfaren i offpisten men hade jättekul ändå i Argentière" och "jag är inte så vältränad, men det fungerade ändå bra på offpist i Val d" - Ni har rätt. Ni hade säkert skitkul. De där 3-4 åkarna som körde sist i gruppen, såg uttråkade ut, och mest väntade på att ni oerfarna och otränade skulle lyckas ta er ner för en flack sluttning nära pisten som guiden tyckte var det enda säkra för er, dom kanske inte hade så kul... Jag har stött på alla möjliga offpistgrupper med UCPA. Vissa har varit superbra och guiderna har kunnat köra riktigt grymma åk med gruppen. I vissa fall har guiden fått sparka ut personer (och nej det finns inte alltid plats i en annan grupp, eftersom offpistresorna är en annan resa med ett annat pris än Toute Neige eller Ski Ordinaire) I vissa fall har dock kvaliteten på halva gruppen varit så kass att guiden mest har stått och skakat på huvudet... Om det är en vecka då det inte finns mer än 1 eller 2 offpistgrupper finns inte så mycket omplacering (harmonisering) att göra. Summa summarum. Ge fan i Ski Offpist i Argentière eller Val d'Isère om ni inte är gamla säsongare, gamla tävlingsåkare eller mycket erfarna offpiståkare. Ski Toute Neige i Argentière är en jättebra resa för de som vill lära sig åka offpist eller bli lite bättre och säkrare i offpisten. . [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lära sig åka offpist med UCPA, vilket alternativ?
Tillbaka
Topp