Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lära sig åka offpist med UCPA, vilket alternativ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="4800" data-source="post: 620098" data-attributes="member: 71120"><p>Håller med Tobbe101. Jag hade en fin fin vecka i vanlig blandad confirme / expertgrupp på snowboard. Vi var en tämligen homogen grupp med en kille som var minst en klass över resten. En tjej som var två till tre klasser under oss andra. </p><p></p><p>Trots att snowboardgruppen var \"vanlig\" ingick en hel del lössnöåkning. Ca 50% till 60% skulle jag säga. Vi körde en del teknik i branta passager. Hoppsvängar och sånt. Jag gissar att det inte var så kul för den engelska tjejen i rosa skidkläder att hasa, rulla, krypa nedför en 35 gradig slutning. För mig blev väl konsekvensen att man kunde ha åkt lite tuffare åk och kanske ha haft ett högre tempo om inte hon vart med. Killen som var jätteduktig hade väl inte så kul. Men jag är nöjd med min vecka. Den var utvecklande. </p><p></p><p>Ok. För att nu svara på din fråga: du ska välja en tout neige grupp. Se gärna diskussionen om åkteknik i off piste och piste. Ingen skillnad egentligen. Väljer du off piste grupp är du bunden till att åka off piste varje dag även om förhållandena är skit och du bara åker uppåkt puckelpist. Inget direkt utvecklande skulle jag säga. Då har man mer nytta av att carva pist eller leka park. Så resonerade jag när jag valde en vanlig grupp. Och så blev det. Bra snö. Åka off pist. Dålig snö. Carva. Leka. Köra övningar för att bli en bättre åkare när det väl är dax. Det funkade. </p><p></p><p>Nästa fråga är nivå: UCPA:s definition av expert kan man lugnt diskutera. Man ska kunna åka stora svängar och carving svängar i \"vilken snö och terräng som helst\". Hm, ursäkta mig. Bristande skare, brant snäv skog. Ja. Inte kör jag carving då inte. I princip verkar confirme och expert grupper vara samma sak, med undantaget att expert är mer inriktad på tempo och åkning medan confirme är mer inriktad på övningar och undervisning. Men man åker samma slags terräng.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="4800, post: 620098, member: 71120"] Håller med Tobbe101. Jag hade en fin fin vecka i vanlig blandad confirme / expertgrupp på snowboard. Vi var en tämligen homogen grupp med en kille som var minst en klass över resten. En tjej som var två till tre klasser under oss andra. Trots att snowboardgruppen var \"vanlig\" ingick en hel del lössnöåkning. Ca 50% till 60% skulle jag säga. Vi körde en del teknik i branta passager. Hoppsvängar och sånt. Jag gissar att det inte var så kul för den engelska tjejen i rosa skidkläder att hasa, rulla, krypa nedför en 35 gradig slutning. För mig blev väl konsekvensen att man kunde ha åkt lite tuffare åk och kanske ha haft ett högre tempo om inte hon vart med. Killen som var jätteduktig hade väl inte så kul. Men jag är nöjd med min vecka. Den var utvecklande. Ok. För att nu svara på din fråga: du ska välja en tout neige grupp. Se gärna diskussionen om åkteknik i off piste och piste. Ingen skillnad egentligen. Väljer du off piste grupp är du bunden till att åka off piste varje dag även om förhållandena är skit och du bara åker uppåkt puckelpist. Inget direkt utvecklande skulle jag säga. Då har man mer nytta av att carva pist eller leka park. Så resonerade jag när jag valde en vanlig grupp. Och så blev det. Bra snö. Åka off pist. Dålig snö. Carva. Leka. Köra övningar för att bli en bättre åkare när det väl är dax. Det funkade. Nästa fråga är nivå: UCPA:s definition av expert kan man lugnt diskutera. Man ska kunna åka stora svängar och carving svängar i \"vilken snö och terräng som helst\". Hm, ursäkta mig. Bristande skare, brant snäv skog. Ja. Inte kör jag carving då inte. I princip verkar confirme och expert grupper vara samma sak, med undantaget att expert är mer inriktad på tempo och åkning medan confirme är mer inriktad på övningar och undervisning. Men man åker samma slags terräng. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lära sig åka offpist med UCPA, vilket alternativ?
Tillbaka
Topp