Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Lära sig njuta av åkningen i mjuka pjäxor.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1085060" data-attributes="member: 83225"><p>Allt beror väl på hur man vill åka. Jag köpte t.ex. Dynafit radicals som enda bindningar för några år sen. Många sa att de funkade utmärkt och med tanke på att Hoji bombade linjer, bra mycket hårigare än jag nånsin skulle hamna i, på sina så tänkte jag att det måste ju vara safe. De tjuvlöste konstant och jag sålde dem efter typ 2 åkdagar. Det beror ju på att de åker mjukare än jag gör. Utsätter man dem inte för slag funkar de ju galant. JAg gör tydligen det, då funkade de inte alls.</p><p></p><p>Åker du t.ex. väldigt balanserat och centrerat så finns ju tex ingen anledning för en dyngstyv pjäxa kan jag tycka. Om du däremot kör med stenhårt plöstryck och driver skidan den vägen lär väl en mjuk pjäxa bli jättejobbigt. </p><p></p><p>Jag såg snarare den mjuka pjäxan som bra stötdämpning i uppkörd skräpsnö eftersom skaftet hela tiden tog och absorberade stötarna från underlaget. En styv pjäxa hade istället kastat bak mig i baksätet i de lägena. </p><p></p><p>Min lilla slutsats är väl helt enkelt att vi alla åker på väldigt olika sätt och därför har väldigt olika behov av styva pjäxor, bastanta bindningar, högt din osv. Jag har haft samma diskussioner rörande t.ex. din eftersom jag oftast åker på ca 8-9 på vanliga alpinbindningar. Samtidigt vet jag många här som väger ungefär lika mycket och åker ungefär lika hårt som skruvar upp rejält mycket mer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1085060, member: 83225"] Allt beror väl på hur man vill åka. Jag köpte t.ex. Dynafit radicals som enda bindningar för några år sen. Många sa att de funkade utmärkt och med tanke på att Hoji bombade linjer, bra mycket hårigare än jag nånsin skulle hamna i, på sina så tänkte jag att det måste ju vara safe. De tjuvlöste konstant och jag sålde dem efter typ 2 åkdagar. Det beror ju på att de åker mjukare än jag gör. Utsätter man dem inte för slag funkar de ju galant. JAg gör tydligen det, då funkade de inte alls. Åker du t.ex. väldigt balanserat och centrerat så finns ju tex ingen anledning för en dyngstyv pjäxa kan jag tycka. Om du däremot kör med stenhårt plöstryck och driver skidan den vägen lär väl en mjuk pjäxa bli jättejobbigt. Jag såg snarare den mjuka pjäxan som bra stötdämpning i uppkörd skräpsnö eftersom skaftet hela tiden tog och absorberade stötarna från underlaget. En styv pjäxa hade istället kastat bak mig i baksätet i de lägena. Min lilla slutsats är väl helt enkelt att vi alla åker på väldigt olika sätt och därför har väldigt olika behov av styva pjäxor, bastanta bindningar, högt din osv. Jag har haft samma diskussioner rörande t.ex. din eftersom jag oftast åker på ca 8-9 på vanliga alpinbindningar. Samtidigt vet jag många här som väger ungefär lika mycket och åker ungefär lika hårt som skruvar upp rejält mycket mer. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Lära sig njuta av åkningen i mjuka pjäxor.
Tillbaka
Topp