Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Lära sig njuta av åkningen i mjuka pjäxor.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="termons" data-source="post: 1093818" data-attributes="member: 46857"><p>Well well, </p><p></p><p>Drog av akillessenan förra våren så de införskaffade Scarpa F1 pjäxorna förblev otestade fram till nu.</p><p></p><p>Hadde bokat Livigno efter ett dump för någon vecka sen(nybörjar misstag). Åkte i Livigno för ca 20år sedan och det måste nog ha krympt sedan dess.. Korta flacka backar och få touring alternativ, lång transfer. Likt Åre men Livigno vinner pga. billig mat och dryck</p><p></p><p>Fick lov att köra hård och ojämn pist en hel del och då måste jag nog erkänna att jag saknade dämpningen/progressiva flexet Tecnica Cochise 130 erbjuder . Tyckte att styvheten åt alla håll var tillräcklig. Pjäxan vek sig (deformerade) aldrig men kom på mig med att hålla ner farten med hjälp av ett frenetiskt svängande då jag normalt åker ganska rakt ner i fallinjen... Blev tom omkörd flera gånger vilket kändes farligt(måste ha ögon i nacken) samt litet nedslående. Positivt i dessa förhållanden var att frun tyckte det var roligt då hon kunde åka i samma tempo. </p><p></p><p>Fischer Hannibal 100 med mjuka skidspetsar var ju inte heller den bästa skidan i hård försäsongspist..skulle ha varit intressant att att prova en litet bättre lämpad skida tillsammans med nya pjäxorna. Kingpin 13 bindningarna kändes solida förutom att de utlöste två gånger pga isbildning...förstod inte att det vara isbildning fören efter andra utlösningen ca 15min emellan. </p><p></p><p>Gjorde två kortare turer på ca.200 höjdmeter uppåt och då dansade man verkligen upp för berget, Väldigt konstigt känsla då man inte är andfådd eller svetas. Fick också åka ca 30cm puder i skogen och 15cm på "kalfjället" och där funkade pjäxan klanderfritt. </p><p></p><p>Som summering kan jag säga att ja man kan njuta av åkning i lätta/mjuka pjäxor men tvivlar på</p><p>att någon som vill åka fort föredrar sådana i en hård och ojämn pist. Det är väl typ det som alla andra med erfarenhet också har sagt. </p><p></p><p>Scarpa F1 används härefter då det skall turas mycket och kanske som en mjuksnö/vårsnö allround pjäxa.</p><p></p><p>Skidor söker jag som bäst då jag sålde Völkl Mantrorna i våras. Mantran var skön men för tung att gå med... Verkar som jag inte kommer att lyckas med min oneskiquiver dröm ännu..</p><p>Borde nu hitta en skida med liknande egenskaper som Mantran(moderat fullrocker) men gärna 500g per skida lättare. Har kikat litet på årets Volkl 108 som borde vara snäppet styvare än förra årets modell som redan då fick bra omdöme i bla blistergear.(edit 108 är inte nämnvärt lättare än Mantran) Skulle gärna montera dem med salomon shift men nu har jag svårt att välja bindning då jag inte vill sätta ut pengar på dyr pinbindning som jag är osäker på om jag kommer att vara nöjd med. Lutar mot en rambindning tillsammans med Tecnica Cochisena. (2boots and 2skis quiver inte roligt när man skall resa...) ;-)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="termons, post: 1093818, member: 46857"] Well well, Drog av akillessenan förra våren så de införskaffade Scarpa F1 pjäxorna förblev otestade fram till nu. Hadde bokat Livigno efter ett dump för någon vecka sen(nybörjar misstag). Åkte i Livigno för ca 20år sedan och det måste nog ha krympt sedan dess.. Korta flacka backar och få touring alternativ, lång transfer. Likt Åre men Livigno vinner pga. billig mat och dryck Fick lov att köra hård och ojämn pist en hel del och då måste jag nog erkänna att jag saknade dämpningen/progressiva flexet Tecnica Cochise 130 erbjuder . Tyckte att styvheten åt alla håll var tillräcklig. Pjäxan vek sig (deformerade) aldrig men kom på mig med att hålla ner farten med hjälp av ett frenetiskt svängande då jag normalt åker ganska rakt ner i fallinjen... Blev tom omkörd flera gånger vilket kändes farligt(måste ha ögon i nacken) samt litet nedslående. Positivt i dessa förhållanden var att frun tyckte det var roligt då hon kunde åka i samma tempo. Fischer Hannibal 100 med mjuka skidspetsar var ju inte heller den bästa skidan i hård försäsongspist..skulle ha varit intressant att att prova en litet bättre lämpad skida tillsammans med nya pjäxorna. Kingpin 13 bindningarna kändes solida förutom att de utlöste två gånger pga isbildning...förstod inte att det vara isbildning fören efter andra utlösningen ca 15min emellan. Gjorde två kortare turer på ca.200 höjdmeter uppåt och då dansade man verkligen upp för berget, Väldigt konstigt känsla då man inte är andfådd eller svetas. Fick också åka ca 30cm puder i skogen och 15cm på "kalfjället" och där funkade pjäxan klanderfritt. Som summering kan jag säga att ja man kan njuta av åkning i lätta/mjuka pjäxor men tvivlar på att någon som vill åka fort föredrar sådana i en hård och ojämn pist. Det är väl typ det som alla andra med erfarenhet också har sagt. Scarpa F1 används härefter då det skall turas mycket och kanske som en mjuksnö/vårsnö allround pjäxa. Skidor söker jag som bäst då jag sålde Völkl Mantrorna i våras. Mantran var skön men för tung att gå med... Verkar som jag inte kommer att lyckas med min oneskiquiver dröm ännu.. Borde nu hitta en skida med liknande egenskaper som Mantran(moderat fullrocker) men gärna 500g per skida lättare. Har kikat litet på årets Volkl 108 som borde vara snäppet styvare än förra årets modell som redan då fick bra omdöme i bla blistergear.(edit 108 är inte nämnvärt lättare än Mantran) Skulle gärna montera dem med salomon shift men nu har jag svårt att välja bindning då jag inte vill sätta ut pengar på dyr pinbindning som jag är osäker på om jag kommer att vara nöjd med. Lutar mot en rambindning tillsammans med Tecnica Cochisena. (2boots and 2skis quiver inte roligt när man skall resa...) ;-) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Lära sig njuta av åkningen i mjuka pjäxor.
Tillbaka
Topp