Lära sig surfa i sommar, vart ska jag åka?

aviar

Ny medlem
Hallå alla surfare.

Jag o brosan är sugna på att lära oss surfa i sommar. Jag har kollat runt lite på franska atlantkusten. Det är ju det man har hört talas om men alla alternativ uppskattas inom europa.

Så jag undrade om det finns någon som har nått bra tips på vart vi kan åka. Morsan sponsrar resan så hon hänger med så det vore nice om man kan göra mer än att bara surfa. Vi är båda riktiga nybörjare, har kört lite wake och skateboard. Så det känns som en kurs vore bra också.

Vi hade tänkt att åka i slutet av juli eller början av augusti. Eftersom morsan ska med så uppskattas det om det inte är jätte mycket folk. Lite trevliga resturanger och annat som tråkiga föräldrar kan gilla

För att avrunda så skulle det upskattas med tips på resemål, guide och bra boende (helst lägenhet).

/Reffe

Åk till Portugal, billigare och varmare. Res med charter tex Fritidsresor, till västra Algarve och hyr bil. 20-30 min till västkusten med massor av spots och skolor i bla Carrapateira och Fortaleza.
Ni bor på sydkusten, där är vattnet varmare och utbudet av restauranger odyl bättre men surfa på västkusten.

Biarritz och Hossegor är två härliga orter som andas surfing. Dit kommer man smidigt och enkelt med billiga flyg som går flera gånger i veckan.

Är ni sugna på att dra i gäng kan jag varmt rekommendera Xtravel som kör surfcamps där ni förutom mat, boende och flyg även har tillgång till duktiga instruktörer. (http://www.xtravel.se)

Hallå

Tack för alla tips. Det lutar åt att vi drar till Portugal. Vi kände visst lite folk där nere. Vi är sjukt peppade. Nu gäller det bara att komma igång me träningen oxå.

Surfs up

Ha det bra

har en tjej kompis som nyss var nere i fuerteventura nyligen och var mer än nöjd kan säga. quiksilver surfcamp finns där, andra aktiviteter vid sidan om, osv. om det inte blir portugal kan du ju kolla upp mer om det. har ingen länk just nu, men borde inte vara så svårt att hitta.

jag och en kompis åkte till Pipa, Brasilien (östkusten) där de va sååå skönt.!! asså de va så bra så de va helt galet. man gick upp på de 4-stjärninga hotellet och åt frukost, sen åkte vi delfinbuss till stranden å surfa, sedan åkte vi tillbaka och åt mer frukost, sedan bada i den supersköna poolen, sedan surfa hela dan, sedan åka hem till hotellet, sedan äta middag på en av de typ 50 restaurangerna som smaka asgott, sedan åka till hotellet och bada i poolen, sedan sova. det är typ en vanlig dag i pipa, inga turister ALLS! ren luft, rent vatten med fina fiskar. inte för mycket rev heller!!!!!

nu ska ni inte lyssna på min bror^ då brasilien funkar på vintern och inte på sommaren som det nu var tal om....

ett tips är Peniche i portugal, bra consistent surf med både beachbreaks (sand), points (uddar) och revbryt (stenbotten). låt bli peniche surf camp bara, riktigt dryga översittartyper. annars har jag bara bra minnen från orten, bra surfuthyrning etc. vattnet är helt ok, runt 16-18 grader så en tunn dräkt räcker.

J

JWester sa:
nu ska ni inte lyssna på min bror^ då brasilien funkar på vintern och inte på sommaren som det nu var tal om....

ett tips är Peniche i portugal, bra consistent surf med både beachbreaks (sand), points (uddar) och revbryt (stenbotten). låt bli peniche surf camp bara, riktigt dryga översittartyper. annars har jag bara bra minnen från orten, bra surfuthyrning etc. vattnet är helt ok, runt 16-18 grader så en tunn dräkt räcker.

J
Jag ska till peniche om tre veckor och jag undrar om du vet nåt bra ställe att hyra bräda+våtdärekt?

kolla med surfakademin! jag vet inte om det är mest yngre gäng som drar.. men om det är lite spridning på ålder är dom säkert lagom!

Sen finns det några som fixar vandrarhem och tipsar om schysta spots. dom har säkert koll på surfskolor också i närheten. minns inte vad dom heter. Tror en del av det företaget var med i jon olssons program om någon vet?

Säger bara åk till lapoint.se De är i norge och de kostar ca 4-5000 kr då du är där ca 4 dagar surfar och massa roliga aktiviteter :D !

Om ni har möjlighet så försök att åka så sent på sommaren som möjligt. Det är dåligt med lågtryck ute på Atlanten under juli och början av augusti. Vågorna blir bättre även för nybörjaren under senare delen av sommaren. Var i Biarritz i början av augusti förra året och blev besviken på vågorna.

Är surfkurs verkligen nödvändigt? Tycker att sunt förnuft och lite kikande på youtube räcker. Spendera hellre de pengarna på att hyra bräda några extra dagar.

*Lär dig teorin
*Hyr en longboard (surfingbräda) som är lättare att surfa små vågor med + stabilare.
*Träna på att surfa skummet en dag för att få in teknik i padling och upphoppet.
*Hitta känslan
*Skiter det sig ändå och du fortfarande käkar sandbotten innan kvällen är slut så kan du överväga kurs.

Jag kunde stå vågor på shortboard på tredje dagen. Dock har jag mycket övning kvar för att få kalla mig riktig surfare.

Angående plats så vet jag inte. Jag lärde mig i Vietnam.

marer sa:
Är surfkurs verkligen nödvändigt? Tycker att sunt förnuft och lite kikande på youtube räcker. Spendera hellre de pengarna på att hyra bräda några extra dagar.

*Lär dig teorin
*Hyr en longboard (surfingbräda) som är lättare att surfa små vågor med + stabilare.
*Träna på att surfa skummet en dag för att få in teknik i padling och upphoppet.
*Hitta känslan
*Skiter det sig ändå och du fortfarande käkar sandbotten innan kvällen är slut så kan du överväga kurs.

Jag kunde stå vågor på shortboard på tredje dagen. Dock har jag mycket övning kvar för att få kalla mig riktig surfare.

Om det är nödvändigt kan ju diskuteras.

Det kändes inte bra för mig att lära mig simma omkring i de höga vågorna själv. Vem skulle ta hand om mig ifall jag höll på att drunkna ?

Jag kände mig trygg och tyckte det var fantastiskt kul med den engelsktalande instruktörens hjälp. Jag fick lära mig en hel del tips o trix som jag inte hade listat ut själv.
På kvällen hängde jag med instruktörerna på nattklubb och fick komma in i gänget Hur kul som helst!

Det är inte bara surf delen man får. Man får träffa lokalbefolkningen på nära håll också :)
http://www.brazilguidedtours.com/wavesurfing.html

David-S sa:
marer sa:

*Lär dig teorin
*Hitta känslan

Om det är nödvändigt kan ju diskuteras.

Det kändes inte bra för mig att lära mig simma omkring i de höga vågorna själv. Vem skulle ta hand om mig ifall jag höll på att drunkna ?

Jag kände mig trygg och tyckte det var fantastiskt kul med den engelsktalande instruktörens hjälp. Jag fick lära mig en hel del tips o trix som jag inte hade listat ut själv.
På kvällen hängde jag med instruktörerna på nattklubb och fick komma in i gänget Hur kul som helst!

Det är inte bara surf delen man får. Man får träffa lokalbefolkningen på nära håll också :)
Är det så höga vågor att du inte kan ta vara på dig själv tror jag heller inte det är en sådan bra idé att ta sina allra första åk där, om du nu så även skulle ha en surfledare som flytkraft.

Dock tror jag säkert att gemenskapen är ett plus i en sådan kurs, flera nybörjare med samma mål där alla ligger på ungefär samma nivå. Det är lätt hänt att man känner sig kass när man brottas med småvågor bland erfarna surfare.
Träffa locals behöver man dock inte betala in sig i en kurs för. Tycker snarare att de var lättare att få kontakt när de kom med tipps osv när man var själv ute i vattnet.

Dock var ju jag i Vietnam och du i Brasilien, så kan ju skilja sig.

Senast ändrad:

Är det så höga vågor att du inte kan ta vara på dig själv tror jag heller inte det är en sådan bra idé att ta sina allra första åk där, om du nu så även skulle ha en surfledare som flytkraft.

Det visade vara en fantastisk idé! :) Kan tilläggas att när jag dyker, campar, klättrar och surfar så gör jag det ALLTID med sällskap. Om något går snett och det uppstår en nödsituation så kan det rädda ditt liv om du har en partner på plats)

Dock tror jag säkert att gemenskapen är ett plus i en sådan kurs, flera nybörjare med samma mål där alla ligger på ungefär samma nivå. Det är lätt hänt att man känner sig kass när man brottas med småvågor bland erfarna surfare.

Gemenskapen är ett stort + Särskilt för ensamresenärer som vill träffa folk.

Träffa locals behöver man dock inte betala in sig i en kurs för. Tycker snarare att de var lättare att få kontakt när de kom med tipps osv när man var själv ute i vattnet.

Inte så många som pratar engelska i Brasilien... :/

Dock var ju jag i Vietnam och du i Brasilien, så kan ju skilja sig.

Var i Vietnam surfade du? Under vilken årstid? Bra vågor? Lätt att träffa snygga tjejer?

Senast ändrad:
Bali, no else. Åk inte till Kanarieöarna om du inte ska till Fuerteventura. Allt annat är värdelöst. Lanzarote kan du bara vindsurfa, Gran Canaria är det sten där det går att surfa (plus nakna tyska bögar). Teneriffa är helt värdelöst. Bearittz är ett bra alternativ, även Malta och Portugal är mycket bra!

IsakHemmingsson sa:
Bali, no else. Åk inte till Kanarieöarna om du inte ska till Fuerteventura. Allt annat är värdelöst. Lanzarote kan du bara vindsurfa, Gran Canaria är det sten där det går att surfa (plus nakna tyska bögar). Teneriffa är helt värdelöst. Biarittz är ett bra alternativ, även Malta och Portugal är mycket bra!
Har du varit på Bali, Kanarieöarna Fuerte, Lanzarote, Cran Canaria, Teneriffa och testat vart det finns bra surfspots och vart det är sämre?

Jag tycker att Åland är ett bra alternativ där det funkar från de flesta vindriktningarna samt är många ställen som det är tomt i lineupen och resan dit e billigare än till t,ex Bali.

Tråden skapades för 3år sen så sommaren 2008 har redan varit.:)

Senast ändrad:
David-S sa:
Var i Vietnam surfade du? Under vilken årstid? Bra vågor? Lätt att träffa snygga tjejer?
DaNang, NahTrang och Mui Ne. Runt November.

Bäst var nog ett riktigt guldställe några mil utanför NahTrang. 50kr med moppetaxi till ett avskiljt ställe i en vik helt utan turister. Dock riktigt sköna locals och en ensam liten surfshop med riktigt billiga brädor. Stora sköna vågor och sandbotten. [Bai Jai] heter stället på lokalspråket om någon har vägarna förbi.

Malibu beach någon mil utanför Mui Ne är också att rekommendera. Också helt befriad från turister och riktigt skön miljö att surfa i bland de lokala fiskebåtarna.

Angående chicksen är det nog bara upp till dig. ;)

I3ea sa:
IsakHemmingsson sa:
Bali, no else. Åk inte till Kanarieöarna om du inte ska till Fuerteventura. Allt annat är värdelöst. Lanzarote kan du bara vindsurfa, Gran Canaria är det sten där det går att surfa (plus nakna tyska bögar). Teneriffa är helt värdelöst. Biarittz är ett bra alternativ, även Malta och Portugal är mycket bra!
Har du varit på Bali, Kanarieöarna Fuerte, Lanzarote, Cran Canaria, Teneriffa och testat vart det finns bra surfspots och vart det är sämre?

Jag tycker att Åland är ett bra alternativ där det funkar från de flesta vindriktningarna samt är många ställen som det är tomt i lineupen och resan dit e billigare än till t,ex Bali.

Haha, jasså! Jag får väl ge lite tips ändå antar jag ;).

Jag har varit på Bali, helt sjuka surfspots där. För alla svårigheter. Jag har inte varit på Fuerte. Men på resten av ställerna där det _SKA_ bra att surf..! Kan dock bero på säsong!

IsakHemmingsson sa:
I3ea sa:
IsakHemmingsson sa:

Haha, jasså! Jag får väl ge lite tips ändå antar jag ;).

Jag har varit på Bali, helt sjuka surfspots där. För alla svårigheter. Jag har inte varit på Fuerte. Men på resten av ställerna där det _SKA_ bra att surf..! Kan dock bero på säsong!
Ja självklart får du ge tips även om du inte varit överallt. ;) Frågade endast eftersom att du verkade så säker på vart det absolut inte går att surfa. Säsongen på året kan ha stor betydelse vart ställen funkar, ibland är det platt flera veckor och ibland kommer det det något svall. Bra det att du e villig att tipsa.

Tillbaka
Topp