Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Lära små barn åka skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 473398" data-attributes="member: 74439"><p>Generellt brukar man säga vid 3 års ålder kan man testa på, vid 4 kan man lära sig att åka lite. Skidlärare har faktiskt en utbildning i detta, så de tipps som kommer från dem bör man beakta.</p><p>Sen beror det hela på vad man menar med att "kunna åka" Visst klarar "farsan" att lära grabben att överleva ett åk i en blå backe, men är det verkligen att "åka"?</p><p>Det viktigaste är att ta allting långsamt, det gäller att förstå att barn lär sig olika och i olika tempo. Bara för att just din son/dotter inte fixar det betyder det inte att barnet är en hopplös idiot, eller att skidläraren är en bakfull tjejtjusare som inte kan åka själv.</p><p>Jag rekomenderar starkt att man hyr utrustning till småttingarna. Rätt utrustning gör åkningen så mycket enklare och roligare, det är bara att titta på dig själv och din utrustning!</p><p>Allt för många föräldrar köper egen utrustning som år ett är lite för stor, år två lagom och år tre för liten...detta för att det kostar lika mycket som att hyra för en semester. Pröva själv att åka på skidor som är för långa i ett par pjäxor som är för stora. Pröva sedan för korta/små. Var det kul? Tycker du att ditt barn ska behöva genomlida det?</p><p>Att spara några hundralappar på att inte hyra är dumsnålt, särskilt när man redan betalat så mycket för att åka på skidresa med familjen.</p><p>Jag säger absolut skidskola, där lär sig ditt barn rätt från början, i rätt ordning och av en person som har rätt utbildning för det! Visst går det att lära sina barn själva, men som sagt, det beror på vad man menar med "kunna åka" De flesta sportlovsåkare är ju knappast världscupåkare själva, men ändå anser man sig kapabel till att lära ut småttingarna, rimmar illa i mina öron.</p><p>Vill man åka med sina barn ska man absolut göra det, och jag hoppas att alla gör det. En familjesemester är ju en semester med familjen, inte en semester ifrån familjen!</p><p>Men sätter man sin unge i skidskola så bör man visa förtroende för skidläraren. Håll er borta från gruppen under själva undervisningstiden, ingen vill ha någon hängandes över axeln och påpeka felaktiga saker för kunderna, oavsett om man har ett skrivbord som kontor eller en skidbacke. Vill man absolut vara med och fingra i allting så kan man prata med skidläraren, få tipps på övningar som gruppen har gjort om man vill träna lite extra efter lektionen eller bara se vad junior har lärt sig under dagen...</p><p>//Tompan, förbjud selen!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 473398, member: 74439"] Generellt brukar man säga vid 3 års ålder kan man testa på, vid 4 kan man lära sig att åka lite. Skidlärare har faktiskt en utbildning i detta, så de tipps som kommer från dem bör man beakta. Sen beror det hela på vad man menar med att "kunna åka" Visst klarar "farsan" att lära grabben att överleva ett åk i en blå backe, men är det verkligen att "åka"? Det viktigaste är att ta allting långsamt, det gäller att förstå att barn lär sig olika och i olika tempo. Bara för att just din son/dotter inte fixar det betyder det inte att barnet är en hopplös idiot, eller att skidläraren är en bakfull tjejtjusare som inte kan åka själv. Jag rekomenderar starkt att man hyr utrustning till småttingarna. Rätt utrustning gör åkningen så mycket enklare och roligare, det är bara att titta på dig själv och din utrustning! Allt för många föräldrar köper egen utrustning som år ett är lite för stor, år två lagom och år tre för liten...detta för att det kostar lika mycket som att hyra för en semester. Pröva själv att åka på skidor som är för långa i ett par pjäxor som är för stora. Pröva sedan för korta/små. Var det kul? Tycker du att ditt barn ska behöva genomlida det? Att spara några hundralappar på att inte hyra är dumsnålt, särskilt när man redan betalat så mycket för att åka på skidresa med familjen. Jag säger absolut skidskola, där lär sig ditt barn rätt från början, i rätt ordning och av en person som har rätt utbildning för det! Visst går det att lära sina barn själva, men som sagt, det beror på vad man menar med "kunna åka" De flesta sportlovsåkare är ju knappast världscupåkare själva, men ändå anser man sig kapabel till att lära ut småttingarna, rimmar illa i mina öron. Vill man åka med sina barn ska man absolut göra det, och jag hoppas att alla gör det. En familjesemester är ju en semester med familjen, inte en semester ifrån familjen! Men sätter man sin unge i skidskola så bör man visa förtroende för skidläraren. Håll er borta från gruppen under själva undervisningstiden, ingen vill ha någon hängandes över axeln och påpeka felaktiga saker för kunderna, oavsett om man har ett skrivbord som kontor eller en skidbacke. Vill man absolut vara med och fingra i allting så kan man prata med skidläraren, få tipps på övningar som gruppen har gjort om man vill träna lite extra efter lektionen eller bara se vad junior har lärt sig under dagen... //Tompan, förbjud selen! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Lära små barn åka skidor
Tillbaka
Topp