Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Lära små barn åka skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Deleted member 84416" data-source="post: 816552"><p>Tjena, ska jobba min första säsong som skidlärare i vinter och har därav inte så mycket kött på benen mer än mina utbildningar. Såg ditt inlägg och tänkte att det skulle kunna va bra träning för mig att försöka hjälpa dig. A win and win situation! </p><p></p><p>Eftersom det är en relativt stor årsskillnad mellan ditt äldsta och yngsta barn, får du räkna med att de förmodligen befinner sig på olika nivåer i motorik. Vissa av dina barn befinner sig kanske i puberteten och kan därav få sämre kontroll på rörelser och mönster som de kunnat innan. Det är därför möjligt att din 8åring har bättre koordination och mer finmotorik än t.ex din 13åring.</p><p></p><p>Du skriver att det handlar om att börja från 0 (trots att vissa gått lite i skidskola) och då är väll de lättare backarna att föredra, förslagsvis de gröna. Innan ni börjar åka, är det bra att få förståelse för något som heter grundposition (GP). Det är den position som kroppen mer eller mindre ska befinna sig i i all typ av skidåkning och övningar. För att börja nedifrån och upp ska det se ut något i stil med: axelbreda skidor, något framåtvinklade smalben (tryck mot pjäxplösen), lagom böjda knän, något framåtböjd rygg samt framåtsträckta armar (självklart inte rakt utsträckta utan mer som om man håller i en bricka). Att pränta in grundpositionen så att den sitter omedvetet kommer underlätta märkbart. Testa grundpositionen kan ni göra stillastående på både plan mark och i backen.</p><p></p><p>Något som är bra att lära sig i början är fartkontroll, och då är den välkända "Plogen" ett bra hjälpmedel. Ni kan pröva stora runda svängar i plog, med grundposition. Åka i fallriktningen och sedan bromsa i plog till stillastående är också bra. "Hockeysladd" kräver i och för sig att de kan tvärställa skidorna parallellt, men det är också en bra övning för att lära sig bromsa/stanna. När de lärt sig ploga kan ni fortsätta göra det men med olika "skidvaneövningar". Du skriver att barnsligare lekar är ok och då kan ni t.ex leka flygplan, olika djur, köttbulle/spagetti osv. Finns massor utav varianter och övningar, bara att visa-pröva-öva.</p><p></p><p>Hoppas detta va till någon hjälp. Jag personligen drar bara nytta av att försöka tipsa så feel free att höra av dig om det är några frågor!</p><p></p><p>Lycka till!</p><p></p><p>Känns även tryggt att din fru inte är 13 eller mindre, haha.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Deleted member 84416, post: 816552"] Tjena, ska jobba min första säsong som skidlärare i vinter och har därav inte så mycket kött på benen mer än mina utbildningar. Såg ditt inlägg och tänkte att det skulle kunna va bra träning för mig att försöka hjälpa dig. A win and win situation! Eftersom det är en relativt stor årsskillnad mellan ditt äldsta och yngsta barn, får du räkna med att de förmodligen befinner sig på olika nivåer i motorik. Vissa av dina barn befinner sig kanske i puberteten och kan därav få sämre kontroll på rörelser och mönster som de kunnat innan. Det är därför möjligt att din 8åring har bättre koordination och mer finmotorik än t.ex din 13åring. Du skriver att det handlar om att börja från 0 (trots att vissa gått lite i skidskola) och då är väll de lättare backarna att föredra, förslagsvis de gröna. Innan ni börjar åka, är det bra att få förståelse för något som heter grundposition (GP). Det är den position som kroppen mer eller mindre ska befinna sig i i all typ av skidåkning och övningar. För att börja nedifrån och upp ska det se ut något i stil med: axelbreda skidor, något framåtvinklade smalben (tryck mot pjäxplösen), lagom böjda knän, något framåtböjd rygg samt framåtsträckta armar (självklart inte rakt utsträckta utan mer som om man håller i en bricka). Att pränta in grundpositionen så att den sitter omedvetet kommer underlätta märkbart. Testa grundpositionen kan ni göra stillastående på både plan mark och i backen. Något som är bra att lära sig i början är fartkontroll, och då är den välkända "Plogen" ett bra hjälpmedel. Ni kan pröva stora runda svängar i plog, med grundposition. Åka i fallriktningen och sedan bromsa i plog till stillastående är också bra. "Hockeysladd" kräver i och för sig att de kan tvärställa skidorna parallellt, men det är också en bra övning för att lära sig bromsa/stanna. När de lärt sig ploga kan ni fortsätta göra det men med olika "skidvaneövningar". Du skriver att barnsligare lekar är ok och då kan ni t.ex leka flygplan, olika djur, köttbulle/spagetti osv. Finns massor utav varianter och övningar, bara att visa-pröva-öva. Hoppas detta va till någon hjälp. Jag personligen drar bara nytta av att försöka tipsa så feel free att höra av dig om det är några frågor! Lycka till! Känns även tryggt att din fru inte är 13 eller mindre, haha. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Lära små barn åka skidor
Tillbaka
Topp