Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Lära sonen skidor eller snowboard?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="combatspenat" data-source="post: 1077297" data-attributes="member: 49992"><p>"</p><p></p><p>Skaffa en mjuk och flexibel snowboard med riktigt kort radie så att barnet lättare kan balansera på kant. Och brädan skall ha normal camber, vassa stålkanter och ingen rocker. Då kan barnet lättare lita på att brädan gör jobbet och svänger åt honom. Montera bindningarna symmetriskt i duckstance runt 15grader. "</p><p></p><p>Jag håller med om mycket som är skrivet i hela inlägget men efter mina 16 säsonger som snowboardlärare så skulle jag verkligen rekomendera en bräda som är både rocker och konvex längs med brädan för att undvika att kanterna hugger. Camber är jättebra för någon som kan åka och framför allt åker på skär. Burton har det bästa barnkonceptet på brädor just nu men flera märken är också på bättringsvägen. Glöm dessutom inte att ha kul när ni åker snowboard eller skidor. </p><p></p><p>Sen tycker jag att man kan börja med ännu lättare färdigeter än vad som beskrivs, tex åka rakt ner för backen på planbräda, hasa ner för backen på häl och tå kant och sedan när man kan det börja med "garlends" allt beroende på hur backen ser ut och vad det är för snö. Detta för att undvika misstaget att hjälpa barnet genom att hålla i och ballansera upp det.... Behöver man göra det så håller man på med för svåra saker och går för snabbt framåt. </p><p></p><p></p><p></p><p>För att underlätta garlends och även svängar så är denna teknik ett måste, (DET HÄR ÄR HELA HEMLIGHETEN MED SNOWBOARD!!):</p><p><a href="https://www.casi-acms.com/index.php/en/torsional-twist" target="_blank">https://www.casi-acms.com/index.php/en/torsional-twist</a></p><p></p><p>DVS man vrider på brädan genom att trycka ner kanten närmare snön på den främre foten och drar den bakre foten upp från snön, Åker man på tåkanten avänder man hälarna och tvärt om.minskar man kantvinkeln vid nosen och ökar den vid tailen så får man ett väldigt bra sätt att kontrollera brädan och minskar också tiden som måste spenderars med brädan i fallinjen(oftast det läskigaste i början) </p><p></p><p></p><p>Men allt som skrivs här spelar mindre roll. det viktgaste är att man är i backen och har kul oavsätt om man åker skidor eller snowboard. Fikat kan vara minst lika viktigt som en morot för att fortsätta åka som att det faktist är kul och går framåt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="combatspenat, post: 1077297, member: 49992"] " Skaffa en mjuk och flexibel snowboard med riktigt kort radie så att barnet lättare kan balansera på kant. Och brädan skall ha normal camber, vassa stålkanter och ingen rocker. Då kan barnet lättare lita på att brädan gör jobbet och svänger åt honom. Montera bindningarna symmetriskt i duckstance runt 15grader. " Jag håller med om mycket som är skrivet i hela inlägget men efter mina 16 säsonger som snowboardlärare så skulle jag verkligen rekomendera en bräda som är både rocker och konvex längs med brädan för att undvika att kanterna hugger. Camber är jättebra för någon som kan åka och framför allt åker på skär. Burton har det bästa barnkonceptet på brädor just nu men flera märken är också på bättringsvägen. Glöm dessutom inte att ha kul när ni åker snowboard eller skidor. Sen tycker jag att man kan börja med ännu lättare färdigeter än vad som beskrivs, tex åka rakt ner för backen på planbräda, hasa ner för backen på häl och tå kant och sedan när man kan det börja med "garlends" allt beroende på hur backen ser ut och vad det är för snö. Detta för att undvika misstaget att hjälpa barnet genom att hålla i och ballansera upp det.... Behöver man göra det så håller man på med för svåra saker och går för snabbt framåt. För att underlätta garlends och även svängar så är denna teknik ett måste, (DET HÄR ÄR HELA HEMLIGHETEN MED SNOWBOARD!!): [URL]https://www.casi-acms.com/index.php/en/torsional-twist[/URL] DVS man vrider på brädan genom att trycka ner kanten närmare snön på den främre foten och drar den bakre foten upp från snön, Åker man på tåkanten avänder man hälarna och tvärt om.minskar man kantvinkeln vid nosen och ökar den vid tailen så får man ett väldigt bra sätt att kontrollera brädan och minskar också tiden som måste spenderars med brädan i fallinjen(oftast det läskigaste i början) Men allt som skrivs här spelar mindre roll. det viktgaste är att man är i backen och har kul oavsätt om man åker skidor eller snowboard. Fikat kan vara minst lika viktigt som en morot för att fortsätta åka som att det faktist är kul och går framåt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Lära sonen skidor eller snowboard?
Tillbaka
Topp