Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Larmrapport från skidgymnasium
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zupermac" data-source="post: 1091544" data-attributes="member: 49784"><p>Undrar vad/vem som driver på det hela? </p><p></p><p>Jag tycker mig höra att det är ett himla tjat i vår klubb (föräldrar) om skidgymnasium och hur många timmar man "måste" göra på skidorna för att ens ha en chans att komma med till uttagningen/intagningen. Det började redan tidigt i U10. Nu är de U12 och de har såklart redan varit i Juvas 3 gånger på läger sedan i somras. Vissa är bara 10 år fortfarande. De ska vinna - inget annat. Snacka om att vissa satsar. :o</p><p>Resultatet från tävlingarna spelar in på uttagningen. Skadar man sig i "fel" ålder är man rökt. Det är nästa så man kan tro att allt (hela livet hos vissa) går ut på det - att komma in på idrottsgymnasiet. Man lägger ner massor av energi – väl där.. skadad... wtf?</p><p>Visst är det roligt att åka skidor och tävla men det är en annan fråga. </p><p></p><p>Jag kan känna igen det här från hockeyn också. Då var det så att tränarna skrek på barnen redan i hockeyskolan när de var 5-6 år. Föräldrarnas förväntningar var/är NHL. Vissa av barnen blev rädda och la av. De vågade inte komma tillbaka. Hörde en av tränarna få en tillsägelse av en förälder (befogat) vid ett tillfälle men han bara ryckte på axlarna och gick vidare.</p><p></p><p>Jag har också suttit på läktaren och lyssnat en hel del träningar i simning. Där har jag aldrig hört en tränare höja rösten (bortsätt från tillsägelse). Ändå lyckas vi hyggligt. Visst är det teknikträning men ingen stress, ingen press, inga hastighetkrav, utan mer lek och ha roligt. Barnen står och hoppar under närvarokontrollen och kan knappt hålla sig undan bassängen för att de är så ivriga att hoppa i. Känns inte som någon är ”tvingad”. Inga föräldrar är tränare på dessa träningspass.</p><p></p><p>Har dock sett alldeles för många barn gråta när de kliver in på plan i andra idrotter. Många föräldrar som skriker och gormar vid bilarna när man ska bära grejer för att de är sena… Det är väl inte barnens fel.. bra start på träningen.. hua. Är det all ångest de har som ska ut över barnen för att föräldrarna själva inte lyckades?</p><p></p><p>Allt det här påverkar utövaren in i framtiden och pressen blir bara större och större (från andra). Hörde två åkare i Klövsjö när vi var där på läger i våras. De lät inte direkt glada när de pratade i liften om hur lite de var hemma och träffade kompisarna (U14?). En av dem svor t.o.m. om att han alltid var iväg på träning eller tävling och aldrig fick vara hemma. </p><p>Det borde vara så att man <strong>VILL</strong> hålla på, inte tvingas.</p><p></p><p>Förlåt för sidospåren men jag tror många faktorer spelar in på det här. Framförallt pressen från andra i tidig ålder.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zupermac, post: 1091544, member: 49784"] Undrar vad/vem som driver på det hela? Jag tycker mig höra att det är ett himla tjat i vår klubb (föräldrar) om skidgymnasium och hur många timmar man "måste" göra på skidorna för att ens ha en chans att komma med till uttagningen/intagningen. Det började redan tidigt i U10. Nu är de U12 och de har såklart redan varit i Juvas 3 gånger på läger sedan i somras. Vissa är bara 10 år fortfarande. De ska vinna - inget annat. Snacka om att vissa satsar. :o Resultatet från tävlingarna spelar in på uttagningen. Skadar man sig i "fel" ålder är man rökt. Det är nästa så man kan tro att allt (hela livet hos vissa) går ut på det - att komma in på idrottsgymnasiet. Man lägger ner massor av energi – väl där.. skadad... wtf? Visst är det roligt att åka skidor och tävla men det är en annan fråga. Jag kan känna igen det här från hockeyn också. Då var det så att tränarna skrek på barnen redan i hockeyskolan när de var 5-6 år. Föräldrarnas förväntningar var/är NHL. Vissa av barnen blev rädda och la av. De vågade inte komma tillbaka. Hörde en av tränarna få en tillsägelse av en förälder (befogat) vid ett tillfälle men han bara ryckte på axlarna och gick vidare. Jag har också suttit på läktaren och lyssnat en hel del träningar i simning. Där har jag aldrig hört en tränare höja rösten (bortsätt från tillsägelse). Ändå lyckas vi hyggligt. Visst är det teknikträning men ingen stress, ingen press, inga hastighetkrav, utan mer lek och ha roligt. Barnen står och hoppar under närvarokontrollen och kan knappt hålla sig undan bassängen för att de är så ivriga att hoppa i. Känns inte som någon är ”tvingad”. Inga föräldrar är tränare på dessa träningspass. Har dock sett alldeles för många barn gråta när de kliver in på plan i andra idrotter. Många föräldrar som skriker och gormar vid bilarna när man ska bära grejer för att de är sena… Det är väl inte barnens fel.. bra start på träningen.. hua. Är det all ångest de har som ska ut över barnen för att föräldrarna själva inte lyckades? Allt det här påverkar utövaren in i framtiden och pressen blir bara större och större (från andra). Hörde två åkare i Klövsjö när vi var där på läger i våras. De lät inte direkt glada när de pratade i liften om hur lite de var hemma och träffade kompisarna (U14?). En av dem svor t.o.m. om att han alltid var iväg på träning eller tävling och aldrig fick vara hemma. Det borde vara så att man [b]VILL[/b] hålla på, inte tvingas. Förlåt för sidospåren men jag tror många faktorer spelar in på det här. Framförallt pressen från andra i tidig ålder. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Larmrapport från skidgymnasium
Tillbaka
Topp