Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Larmrapport från skidgymnasium
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Anders_Nilson" data-source="post: 1091561" data-attributes="member: 10760"><p>Ok jag ska vara krass så handlar det inte om tyckand, det finns ganska mycket forskning som visar att uppgiftsorientering främjar motivationen och resultatorientering motverkar densamma, eller det finns ingen forskning eller studier som visar att resultatorientering skulle vara positivt.</p><p>Därmed inte sagt att man inte ska tävla men man måste förstå vad som driver vad, om man kan låta en aktiv själv styra över "lycka" eller att lyckas och att det inte är beroende på vad någon annan gör så kommer vi få aktiva som har högre motivation och det ger oss aktiva som håller på längre, tränar mer och bättre etc.</p><p>Skillnaden ligger i hur man man styr som ledare, om allt handlar om att vinna (resultatorientering) eller om det handlar om att utvecklas (uppgiftsorientering).</p><p>Att sen inte barn under typ 12 förstår konceptet "bättre än dig/mig" gör att hetsen att bli bäst landar i att det är föräldrarna som styr barnen ditåt.</p><p></p><p>När det kommer till tränarna på RIG så tror jag inte att det är där problemen sitter men de får helt enkelt åkare som redan har förslitnings- och överbelastningsskador när de kommer dit.</p><p>Och det får de för att de tränar ensidigt och felaktigt på vägen fram till gymnasiet.</p><p></p><p>Sen är det ett problem att det styrs så mycket på att komma in på RIG och att det är svårt att fortsätta träna och tävla på hemmaplan.</p><p>Det blir ju en sjuk hets när ungarna har 20 dagar på snö när de kommer till höstlovet, jag tror att det leder till mer ensidighet och att åkarna tappar motivationen</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Anders_Nilson, post: 1091561, member: 10760"] Ok jag ska vara krass så handlar det inte om tyckand, det finns ganska mycket forskning som visar att uppgiftsorientering främjar motivationen och resultatorientering motverkar densamma, eller det finns ingen forskning eller studier som visar att resultatorientering skulle vara positivt. Därmed inte sagt att man inte ska tävla men man måste förstå vad som driver vad, om man kan låta en aktiv själv styra över "lycka" eller att lyckas och att det inte är beroende på vad någon annan gör så kommer vi få aktiva som har högre motivation och det ger oss aktiva som håller på längre, tränar mer och bättre etc. Skillnaden ligger i hur man man styr som ledare, om allt handlar om att vinna (resultatorientering) eller om det handlar om att utvecklas (uppgiftsorientering). Att sen inte barn under typ 12 förstår konceptet "bättre än dig/mig" gör att hetsen att bli bäst landar i att det är föräldrarna som styr barnen ditåt. När det kommer till tränarna på RIG så tror jag inte att det är där problemen sitter men de får helt enkelt åkare som redan har förslitnings- och överbelastningsskador när de kommer dit. Och det får de för att de tränar ensidigt och felaktigt på vägen fram till gymnasiet. Sen är det ett problem att det styrs så mycket på att komma in på RIG och att det är svårt att fortsätta träna och tävla på hemmaplan. Det blir ju en sjuk hets när ungarna har 20 dagar på snö när de kommer till höstlovet, jag tror att det leder till mer ensidighet och att åkarna tappar motivationen [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Larmrapport från skidgymnasium
Tillbaka
Topp