Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Larmrapport från skidgymnasium
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bengt-E" data-source="post: 1091601" data-attributes="member: 156139"><p>Det är ju skrämmande läsning. Upplever att ungdomsidrotten generellt har blivit mer seriös och organiserad samtidigt som det är färre aktiva. Det är ju på gott och ont. Risken för att "bränna ut" ungdomarna tror jag är överhängande, om det bara är press och inte glädje kommer dom att sluta så fort dom är gamla nog att bestämma själv (vilket dom borde kunna göra från första början). Tycker ändå att det pratas mer om breddidrott och "så många som möjligt, så länge som möjligt". De flesta förbund driver väl den linjen?</p><p></p><p>Däremot tycker jag att det är skrämmande många tränare som inte ser helheten (återigen hockey och övre tonåren) utan varje pass ska vara "stenhårt" och man ska köra maximalt varje pass utan hänsyn till efterföljande pass och behov av vila och återhämtning.</p><p></p><p>Här tycker jag friidrotten är mycket smartare, ska man utveckla teknik, snabbhet och explosivitet så är det lugnare träningar med mycket vila mellan momenten som gäller.</p><p></p><p>Lite hets (i kombination med duktiga, uppmärksamma ledare) är nog bra i junioråldern, man ska sporra varandra till utveckling. I yngre åldrar är det värdelöst. Frågan man ska ställa sig tycker jag är: "hur får vi barnen/ungdomarna att tycka att det är så kul att idrotta att dom tar tillvara varje tillfälle att dra på sig pjäxorna/grillorna/fotbollsskorna?"</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bengt-E, post: 1091601, member: 156139"] Det är ju skrämmande läsning. Upplever att ungdomsidrotten generellt har blivit mer seriös och organiserad samtidigt som det är färre aktiva. Det är ju på gott och ont. Risken för att "bränna ut" ungdomarna tror jag är överhängande, om det bara är press och inte glädje kommer dom att sluta så fort dom är gamla nog att bestämma själv (vilket dom borde kunna göra från första början). Tycker ändå att det pratas mer om breddidrott och "så många som möjligt, så länge som möjligt". De flesta förbund driver väl den linjen? Däremot tycker jag att det är skrämmande många tränare som inte ser helheten (återigen hockey och övre tonåren) utan varje pass ska vara "stenhårt" och man ska köra maximalt varje pass utan hänsyn till efterföljande pass och behov av vila och återhämtning. Här tycker jag friidrotten är mycket smartare, ska man utveckla teknik, snabbhet och explosivitet så är det lugnare träningar med mycket vila mellan momenten som gäller. Lite hets (i kombination med duktiga, uppmärksamma ledare) är nog bra i junioråldern, man ska sporra varandra till utveckling. I yngre åldrar är det värdelöst. Frågan man ska ställa sig tycker jag är: "hur får vi barnen/ungdomarna att tycka att det är så kul att idrotta att dom tar tillvara varje tillfälle att dra på sig pjäxorna/grillorna/fotbollsskorna?" [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Larmrapport från skidgymnasium
Tillbaka
Topp