Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Larmrapport från skidgymnasium
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zupermac" data-source="post: 1137604" data-attributes="member: 49784"><p>Många av våra träningsgrupper har varit på Bosön och gjort fystester. </p><p>Ett av våra team varit där i 3 omgångar nu (inkl. uppföljningar) och de är inte i tonåren ännu. Jag vet inte om det är unikt för just skidåkning men spontant känns det tidigt med den här typen av utvärderingar?</p><p></p><p>Dessutom ser upplägget inför säsongen 18/19 ut som en vuxen elitsatsning med flera utomlandsträningsläger. </p><p>Det finns egentligen inget utrymme för någon annan aktivitet mellan vecka 33 till slutet av april 2019. Frågar man huvudtränaren så är det givetvis frivilligt att delta på samtliga läger (och träningar/tävlingar) men ser man hur det blir i praktiken (om man avstår något eller några tillfällen) så får de som avstår delar av upplägget mindre hjälp att komma vidare i sin utveckling. Vissa barn får iaf inte samma support som de som är mer aktiva (”tränarbarnen”). Jag har på nära håll sett skräckexempel (dåligt ledarskap?) på det här. </p><p>Detta såg jag (och hörde av andra föräldrar) redan vid 8-9 år ålder (i flera grupper). Inte så konstigt att grupperna krymper med tiden?</p><p>Alla sliter lika mycket men de barnen som inte får feedback/uppskattning av att de gör något bra vill inte fortsätta.</p><p></p><p>Känns spontant som att klubbens översättning av RF - ”så många som möjligt” är att ta in fler barn i tidig ålder. ”Så länge som möjligt”, blir det lite si och så där med.</p><p></p><p>Och för de stackarna som är kvar i ”satsningen till gymnasiet och WC” väntar en tuff framtid med förväntningar som ska infrias. I Klövsjöliften har jag vid flera tillfällen hört hur tonåringarna klagar över att de inte får vara hemma och träffa kompisarna istället. Jag hör även föräldrar som pratar om att en del barn ligger efter (eller iaf på gränsen) i skolan men ändå väljer de att åka på träningsläger?</p><p>Vissa föräldrar anmäler t.o.m. barnen sjuka och ”VABar” för att hänga med. </p><p></p><p>Det är nog inte bara fysiska ”yttre” skador som drabbar utövarna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zupermac, post: 1137604, member: 49784"] Många av våra träningsgrupper har varit på Bosön och gjort fystester. Ett av våra team varit där i 3 omgångar nu (inkl. uppföljningar) och de är inte i tonåren ännu. Jag vet inte om det är unikt för just skidåkning men spontant känns det tidigt med den här typen av utvärderingar? Dessutom ser upplägget inför säsongen 18/19 ut som en vuxen elitsatsning med flera utomlandsträningsläger. Det finns egentligen inget utrymme för någon annan aktivitet mellan vecka 33 till slutet av april 2019. Frågar man huvudtränaren så är det givetvis frivilligt att delta på samtliga läger (och träningar/tävlingar) men ser man hur det blir i praktiken (om man avstår något eller några tillfällen) så får de som avstår delar av upplägget mindre hjälp att komma vidare i sin utveckling. Vissa barn får iaf inte samma support som de som är mer aktiva (”tränarbarnen”). Jag har på nära håll sett skräckexempel (dåligt ledarskap?) på det här. Detta såg jag (och hörde av andra föräldrar) redan vid 8-9 år ålder (i flera grupper). Inte så konstigt att grupperna krymper med tiden? Alla sliter lika mycket men de barnen som inte får feedback/uppskattning av att de gör något bra vill inte fortsätta. Känns spontant som att klubbens översättning av RF - ”så många som möjligt” är att ta in fler barn i tidig ålder. ”Så länge som möjligt”, blir det lite si och så där med. Och för de stackarna som är kvar i ”satsningen till gymnasiet och WC” väntar en tuff framtid med förväntningar som ska infrias. I Klövsjöliften har jag vid flera tillfällen hört hur tonåringarna klagar över att de inte får vara hemma och träffa kompisarna istället. Jag hör även föräldrar som pratar om att en del barn ligger efter (eller iaf på gränsen) i skolan men ändå väljer de att åka på träningsläger? Vissa föräldrar anmäler t.o.m. barnen sjuka och ”VABar” för att hänga med. Det är nog inte bara fysiska ”yttre” skador som drabbar utövarna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Larmrapport från skidgymnasium
Tillbaka
Topp