Låt inte OS döda även friåkningen

Redbeard

Aktiv medlem
Har läst en del inlägg här på freeride från personer som önskar att half-pipe för skidor ska bli os-gren. Vill vänligen men bestämt påpeka att tänka igenom denna åsikten en gång till. Jag ser helst inte att friåkning ska gå samma död till mötes som freestyle-grenen och snart även snowboard-halfpipen gör. Vad jag pratar om är OS-sjukan. Ett effektivt virus som slår ut unga nyskapande sporter till att bli så byråkratiskt styrda och stela att dom tappar intresse både från utövare och åskådare.

Det är skillnad på sport och sport. Det finns sport som är i princip färdigutvecklad redan från början för tävling med klara regler och mål. Ex. på sådana är slalom, längdskidor, tennis, rodel. Sedan finns det sport som aldrig slutar utvecklas och dessutom utvecklas relativt snabbt. Ex. extremskidåkning, halfpipe, skydiving, skateboard, gymnastik. De sistnämnda sporterna funkar ypperligt att titta på och förundras över utövarnas mod och teknik. Men knappast att tävla i. Vad som är gemensamt med dessa är att de är bedömningssporter och svåra att mäta.

Såg för övrigt herrarnas puckelpist i går som jag hade sett fram mot men som utvecklades till ett antiklimax. Jonny Mosley (stavning?) är en av åkarna som höjde sig över mängden med sin specialkomponerade 720. Jag säger specialkomponerade eftersom Jonny hade anpassat den efter de regler som finns som säger att man inte får göra inverterade hopp. Nu säger jag inte att Jonny skulle ha vunnit pga detta hopp (han skulle inte ens ha behövt tävla i OS och bli missbedömd) men jag lyfter fram honom för att han strävar iallafall åt rätt håll. Vinnaren (lost his name) åkte grymt i puckelpisten och kanske var han den rättmätige segraren efter reglerna. Och hade de två hoppen inte funnits i puckelpisten så hade jag oxå tyckt det eftersom han åkte snabbast. Eller näst snabbast var det kanske? Skit samma. Det jag menar är varför satt dom där domarna längst ner i backen och visade siffror för? Det enda som skulle använts var ju tidtagningsuret.
Hoppen kunde dom ha sålt till backhopparna. Dom mäter iallafall hur långt dom hoppar. Backhoppardomarna borde även dom överhuvudtaget aldrig ha blivit inbjudna till OS

Nu kanske folk tror att jag hatar OS och idrott, men så är absolut inte fallet. Jag tycker det är skitkul att titta på. Men det finns sporter som inte har något där o göra som tävlingsgren. Hade halfpipe varit som uppvisningsgren hade jag varit med på noterna för jag har aldrig sett något så grymt som herrarnas OS-final inom snowboardens halfpipe-historia. Det var bara domarna och medaljerna som skulle plockats bort.

För övrigt så är Haakonsen snowboardens föredöme.

Till er som tänker svara på detta inlägg; kom med konstruktiv kritik och tänk igenom allt innan ni skriver och tänk även på att detta är min åsikt.

Fråga newschool-stjärnorna vad de tycker om FIS!
var kommer newschool-åkningen ifrån? jo puckelåkare som tröttnade på alla regler. det finns ett starkt motstånd till FIS hos de flesta newschool-åkare(tex shane szocs och hans "tuffa" fuck-fis stickers). låt inte den nya åkningen gå samma trista öde till mötes som puckeln.

å andra sidan så var ju snowboardåkarna väldigt anti-OS(tex terje haakonsen som föregående nämnde) i början men se nu, en fullkomligt sanslöst sjukt bra pipe-tävling, i OS. skönt att se att de inte verkade bry sig så mycket om resultaten utan mer om att ha kul.

problem med bedömningssporter kommer alltid att finnas.
FIS förstörde freestylen. genom att försöka definiera stil så tog de bort det fria.
alternativet till FIS hårda regelsystem är helt enkelt att inte ha så mycket regler, låta sporten utvecklas och sen leva med att domarna alltid "dömer fel"(iochförsig är det oftast publiken(som inte alltid har koll) som är missnöjd, mer än åkarna).

vad är poängen med att ha hoppen där om de inte får utvecklas?
för en extra twister vart tionde år(eller vad nu utvecklingen bestått av) kan väl knappast anses vara utveckling?
jonny moseley är den enda som vågar göra något nytt. han har hjälpt till att få in grabs och "av-axels"-spinnar nästan helt själv. cred till honom.

Tillbaka
Topp