Lätta och stabila stavar

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80259

Guest
Lätta och stabila stavar
Har ni något tips?
Har kortkorta parkstavar som inte duger ett skit till off-pist eller pist.
Tyckte det var lite läckert med "step-in" remmar men fyller dom någon funktion, vem vill ha remmarna runt handleden hela tiden? Rätt sugen på såna där smalsmala stavar, vad är dom gjorda av, carbon? Håller dom om man vurpar? Sen tyckte jag dom kändes en aning ostabila när jag klämde på dom i affären, lite vajiga när man tryckte ner. (som en modern golfklubba)

Vill även att dom ska vara lätta, och inte allt för dyra -absolut inte över 1000kr.

Alla tips är välkomna!

Lätta och stabila stavar
De där böjbara stavarna är super, har en polare som åkte med sådana (K2) hela förra säsongen och hon har inte ett märke på dem medans mina vanliga är krokiga och färgen helt avflagad...

Lätta och stabila stavar
köp de billigaste du kan hitta så slipper du vara rädd om något så tråkigt som stavarna..

Lätta och stabila stavar
Jag tycker det är värt att lägga ut nån krona extra på stavar som håller mer än en säsong.
Har testat billiga stavar men har en tendens att böja dom redan inom några veckor. Dessutom är det inte några stavar jag tänkte krossa runt med i parken och landa på hela tiden utan en lite längre funktionell stav för pist och off-pist.

Mer kommentarer om smala karbonstavar någon?

Lätta och stabila stavar
Skaffa ett par justa alustavar i 500-kronorsklassen (kan vara Scott, Leki, Gipron etc) och be butiken knacka på ett par lössnö-trugor. Då har du bra stavar som funkar överallt.
De smalaste carbonstavarna blir (av hävstångseffekten) lite obalanserade och tunga i nedre änden med stora trugor.
Och ska stavarna matcha ditt nick så är det "big snow - big baskets" som gäller!

Lätta och stabila stavar
Saken med kolfiber/compositstavar är den att desto dyrare dom är desto mer kolfiber och mindre plast/glasfiber är det. Det innebär att en billig kolfiberstav blir mycket mjuk medans en riktigt dyr blir mycket styvare.

Fördelen med kolfiberstavar är att de inte kan bockas, de böjs tills de går av. Så i regel håller en kolfiberstav bättre/längre än en aluminiumstav.

Lätta och stabila stavar
Helt meningslöst att köpa dyra stavar. Gör som en del här säger och köp de billigaste du kan hitta.

Lätta och stabila stavar
evil sa:
Helt meningslöst att köpa dyra stavar. Gör som en del här säger och köp de billigaste du kan hitta.
Helt meningslöst är en grov överdrift. Jag har t ex haft billiga kolfiberstavar ett tag och kan ej trycka ner bakbindningen med dom tack vare att de är så mjuka (Salomon 997 din 14-20). Kanske ett mindre problem, men ibland vill man slippa knäppa av sig med andra foten, t ex vid djup snö eller när man står dåligt till.

Lätta och stabila stavar
Utter sa:
evil sa:
Helt meningslöst är en grov överdrift. Jag har t ex haft billiga kolfiberstavar ett tag och kan ej trycka ner bakbindningen med dom tack vare att de är så mjuka (Salomon 997 din 14-20). Kanske ett mindre problem, men ibland vill man slippa knäppa av sig med andra foten, t ex vid djup snö eller när man står dåligt till.
Ok, jag kan väl sträcka mig till att man bör kunna knäppa av skidan med stavarna utan att de böjs. Så jag säger väl, "I stort sett helt meningslöst" :)

Lätta och stabila stavar
Utter sa:
evil sa:
tror att "billiga kolfiberstavar" också är dyrare än vad han menar. Håller för övrigt med de som föreslår billiga stavar, stavar är förbrukningsmtrl och ska ha stora trugor. Mitt tips köp av pistörer/skipatrol(vad som förloras i snö kommer fram i tö) eller några gamla hyrstavar, gärna udda par (olika stavar inte olika längd, duh!). Udda par är extra bra om man vill träffa nya människor, folk kan inte låta bli att fråga varför stavarna inte matchar varann.

Senast ändrad:
Lätta och stabila stavar
balanselius sa:
Utter sa:
evil sa:
tror att "billiga kolfiberstavar" också är dyrare än vad han menar. Håller för övrigt med de som föreslår billiga stavar, stavar är förbrukningsmtrl och ska ha stora trugor. Mitt tips köp av pistörer/skipatrol(vad som förloras i snö kommer fram i tö) eller några gamla hyrstavar, gärna udda par (olika stavar inte olika längd, duh!). Udda par är extra bra om man vill träffa nya människor, folk kan inte låta bli att fråga varför stavarna inte matchar varann.
Ett annat sätt att hitta stavar är till exempel efter after ski på stora ställen i Österrike där tyskarna glömmer på det ena och de andra efter deras praktfyllor. Inte för att jag skulle vara så oetisk så jag snor en stav som en stackars tysk glömt efter en after ski.. men ändå

Tillbaka
Topp