Lätta Twintips med bra grepp?

hipp0w

Ny medlem
God afton :)

Jag söker efter ett par lätta Twintips som även funkar fint i pisten, alltså stabila i hög fart och bra grepp, även på is.
Jag är ingen större stjärna i hoppen (än så länge iaf) så prioriterar inte att dom ska vara speciellt mjuka, men dom får gärna vara så bra som möjligt på den fronten också självklart!

Just nu åker jag på ett par Salomon teneighty foil -06 som jag finner aningen tunga, fladdriga i hög fart och med rätt kasst grepp.
Är 188cm och åker på 174cm, för långa eller för korta?

Tack på förhand! :)
Mvh

Goodha 181 kanske låter som något att satsa på. Jag kör själv på 191'an. Som är en friåkningsskida snarare, men 181 har lite mer "pistkvaliteér". Den har en midja på 87mm. Relativt stor svängradie, de väger bara 3360g paret.
Billig som snus också.

Edit: Kollade på hemsidan, de är slutsålda :/

Senast ändrad:
För att kombinera lätt med bra kantgrepp är det antingen kolfiberlagg eller väldigt välutvecklade småföretag du får kolla efter, typ Goodha eller något av de amerikanska företagen. Sen att du kan tycka att ett par 174cm's Foil är tunga är i min värld helt sjukt, en så pass kort skida med skumkärna är inte tung... Foilen är bland de lättaste! Och med en sån kärna blir åkningen därefter, vilket du ju har fått känna på.

Du som vill ha twintips och är 188 (antar att du väger runt 80-85kg) skall kolla på de längsta varianterna, dvs. de som är runt 180-185cm. Längre blir stabilare, och att köra "egen längd" i parken är numera praxis...

Angående vikt, varför vill du att de ska vara lätta? En lätt skida beter sig ofta sämre än en tung skida, främst på grund av en lättare och vekare kärna som inte pallar med hårdare åkning. Du bör snarare utesluta lätta skidor om du vill ha pistprestanda... Du är ju ingen skärna i hoppen, så extra massa i snurrarna bekymrar väl inte.

Om du bara vill ha twintips för att kunna landa switch och kunna göra någon 180 eller 540, och i övrigt bara vill ha bra skidor för hårdare åkning, då hade jag nästan kollat på BC-twinsen... De är bredare, större och biffigare, och oftast styvare, och brukar enligt mig bjuda på mycket mer pistprestanda än vanliga twintips. Visst, kantväxlingarna blir långsammare, men med välskötta kanter kan du ligga och powercarva i mycket högre hastigheter med de fetare modellerna... Att du får en skida som kan funka i Sverige-puder är väl inte fy skam det heller? Modeller att kolla på: Mojo 94, Dynastar BT, Nordica's 98mm's twin (innan de fick platt tail) och Rossignol S5. Dessa skidor är inte lätta, men med god skötsel av kanter (annars blir ju alla skidor dåliga i pisten) kan dessa pressas ordentligt i pist utan att ge vika...

Jag köpte ett par Jon Olsson skidor i sommras och har nu lyckats prova dem på massa olika ställen. De är mycket lätta och snygga om man gillar två blondiner på skidorna. Har provat dem nu i hemavan och blev mycket överaskad över hur bra de går i pisten och fladdrar inte ett dugg om du ligger på skär. Det ända jobbiga är transportsträckor när man egentligen bara behöver stå på skidorna och då börjar de fladdra. Men ligger du på skär är de helt utmärkta :)

/MvH André

Senast ändrad:
Okej, tack så mycket för svaren!
Dynastar Trouble Maker verkar vara ett par cleana, vettiga skidor med fint pris (3.395kr @ skistore) Finns dom billigare någonstans?
Tror ni chansen att dom har ett par sådana i skiduthyrningen @ Ulricehamn är stor? Skulle ju gärna vilja testa dem innan.

Tillbaka
Topp