Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Lätta Twintips med bra grepp?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 517026" data-attributes="member: 46762"><p>För att kombinera lätt med bra kantgrepp är det antingen kolfiberlagg eller väldigt välutvecklade småföretag du får kolla efter, typ Goodha eller något av de amerikanska företagen. Sen att du kan tycka att ett par 174cm's Foil är tunga är i min värld helt sjukt, en så pass kort skida med skumkärna är inte tung... Foilen är bland de lättaste! Och med en sån kärna blir åkningen därefter, vilket du ju har fått känna på.</p><p></p><p>Du som vill ha twintips och är 188 (antar att du väger runt 80-85kg) skall kolla på de längsta varianterna, dvs. de som är runt 180-185cm. Längre blir stabilare, och att köra "egen längd" i parken är numera praxis... </p><p></p><p>Angående vikt, varför vill du att de ska vara lätta? En lätt skida beter sig ofta sämre än en tung skida, främst på grund av en lättare och vekare kärna som inte pallar med hårdare åkning. Du bör snarare utesluta lätta skidor om du vill ha pistprestanda... Du är ju ingen skärna i hoppen, så extra massa i snurrarna bekymrar väl inte.</p><p></p><p>Om du bara vill ha twintips för att kunna landa switch och kunna göra någon 180 eller 540, och i övrigt bara vill ha bra skidor för hårdare åkning, då hade jag nästan kollat på BC-twinsen... De är bredare, större och biffigare, och oftast styvare, och brukar enligt mig bjuda på mycket mer pistprestanda än vanliga twintips. Visst, kantväxlingarna blir långsammare, men med välskötta kanter kan du ligga och powercarva i mycket högre hastigheter med de fetare modellerna... Att du får en skida som kan funka i Sverige-puder är väl inte fy skam det heller? Modeller att kolla på: Mojo 94, Dynastar BT, Nordica's 98mm's twin (innan de fick platt tail) och Rossignol S5. Dessa skidor är inte lätta, men med god skötsel av kanter (annars blir ju alla skidor dåliga i pisten) kan dessa pressas ordentligt i pist utan att ge vika...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 517026, member: 46762"] För att kombinera lätt med bra kantgrepp är det antingen kolfiberlagg eller väldigt välutvecklade småföretag du får kolla efter, typ Goodha eller något av de amerikanska företagen. Sen att du kan tycka att ett par 174cm's Foil är tunga är i min värld helt sjukt, en så pass kort skida med skumkärna är inte tung... Foilen är bland de lättaste! Och med en sån kärna blir åkningen därefter, vilket du ju har fått känna på. Du som vill ha twintips och är 188 (antar att du väger runt 80-85kg) skall kolla på de längsta varianterna, dvs. de som är runt 180-185cm. Längre blir stabilare, och att köra "egen längd" i parken är numera praxis... Angående vikt, varför vill du att de ska vara lätta? En lätt skida beter sig ofta sämre än en tung skida, främst på grund av en lättare och vekare kärna som inte pallar med hårdare åkning. Du bör snarare utesluta lätta skidor om du vill ha pistprestanda... Du är ju ingen skärna i hoppen, så extra massa i snurrarna bekymrar väl inte. Om du bara vill ha twintips för att kunna landa switch och kunna göra någon 180 eller 540, och i övrigt bara vill ha bra skidor för hårdare åkning, då hade jag nästan kollat på BC-twinsen... De är bredare, större och biffigare, och oftast styvare, och brukar enligt mig bjuda på mycket mer pistprestanda än vanliga twintips. Visst, kantväxlingarna blir långsammare, men med välskötta kanter kan du ligga och powercarva i mycket högre hastigheter med de fetare modellerna... Att du får en skida som kan funka i Sverige-puder är väl inte fy skam det heller? Modeller att kolla på: Mojo 94, Dynastar BT, Nordica's 98mm's twin (innan de fick platt tail) och Rossignol S5. Dessa skidor är inte lätta, men med god skötsel av kanter (annars blir ju alla skidor dåliga i pisten) kan dessa pressas ordentligt i pist utan att ge vika... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Lätta Twintips med bra grepp?
Tillbaka
Topp