Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Lavin Åre Västerskutan 2013
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Berggrund" data-source="post: 1003163" data-attributes="member: 31089"><p>Återigen väldigt tragiskt. Många tankar till familj och vänner till den avlidna. </p><p></p><p>Jag personligen köper definitionen av lavinbedömningen även om baksidan skulle kunna diskuteras då det blir enorm dubbelmoral då man både pistar och tolkar upp folk på den.Att det skulle bli deras ansvar att säkra för att man tar lift till hiken köper jag inte. Det blir lite som att ge vägverket skuld om det går lavin på getryggen (vet att liknelsen inte är fulländad)</p><p></p><p>Dessutom borde det kanske sättas upp tydliga skyltar a la Nordamerika "här slutar skidområde, ingen lavinsäkring" eller liknande. Väldigt många åkare har inte en aning om vad för definition som gäller. </p><p></p><p>Jag tycker dessutom att det skulle behövas en diskussion om inte något organ skulle ansvara för sprängning av sidor med hög fara och besöksfrekvens under exceptionellt hög risk. Detta borde i min värd kanske vara polisens. Men frågan är om det skulle vara samhällsekonomiska fördelar med detta. Faktum är att vi har ett dödsfall varannat år i lavin och förmodligen räddar förbättring av vägen till åre fler än lavinsäkring.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Berggrund, post: 1003163, member: 31089"] Återigen väldigt tragiskt. Många tankar till familj och vänner till den avlidna. Jag personligen köper definitionen av lavinbedömningen även om baksidan skulle kunna diskuteras då det blir enorm dubbelmoral då man både pistar och tolkar upp folk på den.Att det skulle bli deras ansvar att säkra för att man tar lift till hiken köper jag inte. Det blir lite som att ge vägverket skuld om det går lavin på getryggen (vet att liknelsen inte är fulländad) Dessutom borde det kanske sättas upp tydliga skyltar a la Nordamerika "här slutar skidområde, ingen lavinsäkring" eller liknande. Väldigt många åkare har inte en aning om vad för definition som gäller. Jag tycker dessutom att det skulle behövas en diskussion om inte något organ skulle ansvara för sprängning av sidor med hög fara och besöksfrekvens under exceptionellt hög risk. Detta borde i min värd kanske vara polisens. Men frågan är om det skulle vara samhällsekonomiska fördelar med detta. Faktum är att vi har ett dödsfall varannat år i lavin och förmodligen räddar förbättring av vägen till åre fler än lavinsäkring. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Lavin Åre Västerskutan 2013
Tillbaka
Topp