Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Lavin Åre Västerskutan 2013
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Paul-Martin" data-source="post: 1003370" data-attributes="member: 101401"><p>Det är en bra idé med offpistinfo och det är något som diskuterats flera gånger. Frågan är bara vart man ska dra gränsen, och framförallt vart man ska sätta informationen och vart man inte ska sätta den. Vi har ju tydligt skyltat ut våra vanligaste offpiståk som ingår i vårt ansvarsområde och som är lavinfarliga. Det är ju på sätt och vis lite av det du menar.</p><p>Vi har ju skidåkning i alla väderstreck och vägen ut ur pist och in i offpist... ja det är ju varenda millimeter av skidområdet det. Men, vi kan ju alltid bli bättre. Vi gör vårt bästa och försöker alltid ta till oss tips, kritik och information som kan föra oss framåt säkerhetsmässigt.</p><p></p><p>Sen vet jag inte om det är så klokt att gå ut med exakt information om vart vi spränger och inte. Det är lätt hänt att det missuppfattas, att man tolkar en sprängd sluttning som en säker sluttning. Så är det inte. Sprängningen sker ju i preventivt syfte i lavinområden, den sker i områden där vi befarar att en eventuell lavin kan nå en markerad pist, men sprängningen är ju också en form av snökontroll för oss. Ett belastningsprov. Många gånger kan sprängresultatet säga ganska mycket om snöns stabilitet, tillsammans med vad vi ser när vi gräver snöprofiler, åker skidor på berget, om vi har sett spontana eller mänskligt utlösta laviner etc etc.</p><p></p><p>Ja, det var bara lite tankar. Jag är inte den främste experten på detta hos oss, och kanske inte den som bör yttra mig på det här viset, men så här jobbar vi. För att citera den gamle drift- och säkerhetschefen Nalle Hansson "tänk säkerhet - tänk omtanke"...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Paul-Martin, post: 1003370, member: 101401"] Det är en bra idé med offpistinfo och det är något som diskuterats flera gånger. Frågan är bara vart man ska dra gränsen, och framförallt vart man ska sätta informationen och vart man inte ska sätta den. Vi har ju tydligt skyltat ut våra vanligaste offpiståk som ingår i vårt ansvarsområde och som är lavinfarliga. Det är ju på sätt och vis lite av det du menar. Vi har ju skidåkning i alla väderstreck och vägen ut ur pist och in i offpist... ja det är ju varenda millimeter av skidområdet det. Men, vi kan ju alltid bli bättre. Vi gör vårt bästa och försöker alltid ta till oss tips, kritik och information som kan föra oss framåt säkerhetsmässigt. Sen vet jag inte om det är så klokt att gå ut med exakt information om vart vi spränger och inte. Det är lätt hänt att det missuppfattas, att man tolkar en sprängd sluttning som en säker sluttning. Så är det inte. Sprängningen sker ju i preventivt syfte i lavinområden, den sker i områden där vi befarar att en eventuell lavin kan nå en markerad pist, men sprängningen är ju också en form av snökontroll för oss. Ett belastningsprov. Många gånger kan sprängresultatet säga ganska mycket om snöns stabilitet, tillsammans med vad vi ser när vi gräver snöprofiler, åker skidor på berget, om vi har sett spontana eller mänskligt utlösta laviner etc etc. Ja, det var bara lite tankar. Jag är inte den främste experten på detta hos oss, och kanske inte den som bör yttra mig på det här viset, men så här jobbar vi. För att citera den gamle drift- och säkerhetschefen Nalle Hansson "tänk säkerhet - tänk omtanke"... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Lavin Åre Västerskutan 2013
Tillbaka
Topp