Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Lavin Åre Västerskutan 2013
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1003557" data-attributes="member: 13863"><p>Jag är dödligt seriös ... så länge man håller sig i pisten ska man inte behöva göra en bedömning av eventuell ras- och lavinrisk. Så snart man beger sig utanför pisten måste man tänka till och bedöma risken. Tror man att man åker säkert bara för att anläggningen flaggar med en tvåa i lavinrisk har man fel ( vilket vi har facit för på det absolut grymmaste sättet man kan tänka sig ). Man behöver inte ens ge sig långt från pisten ... minns ni pistören i Tänndalen som dog häromåret, var väl inte mer än 50 meter från pisten. Så ännu en gång ... ger man sig utanför pisten måste man göra en bedömning av risken och ta konsekvenserna av denna riskbedömning.</p><p></p><p>Detta innebär inte att jag tycker man ska hålla sig i pisten, möjligtvis då för att jag ska få köra orörd lössnö hela dagarna, utan bara att man måste vara medveten om risken, medveten om risken, medveten om risken, medveten om risken ...</p><p></p><p>jag tycker det skulle vara riktigt trist om anläggningarna känner sig tvugna att spärra av offpisten och bara tillåta åkning inom speciella säkrade områden. Det är ju den slutliga konsekvensen om anläggningen sätts som ansvarig för bedömingen och inte den enskilde skidåkaren.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1003557, member: 13863"] Jag är dödligt seriös ... så länge man håller sig i pisten ska man inte behöva göra en bedömning av eventuell ras- och lavinrisk. Så snart man beger sig utanför pisten måste man tänka till och bedöma risken. Tror man att man åker säkert bara för att anläggningen flaggar med en tvåa i lavinrisk har man fel ( vilket vi har facit för på det absolut grymmaste sättet man kan tänka sig ). Man behöver inte ens ge sig långt från pisten ... minns ni pistören i Tänndalen som dog häromåret, var väl inte mer än 50 meter från pisten. Så ännu en gång ... ger man sig utanför pisten måste man göra en bedömning av risken och ta konsekvenserna av denna riskbedömning. Detta innebär inte att jag tycker man ska hålla sig i pisten, möjligtvis då för att jag ska få köra orörd lössnö hela dagarna, utan bara att man måste vara medveten om risken, medveten om risken, medveten om risken, medveten om risken ... jag tycker det skulle vara riktigt trist om anläggningarna känner sig tvugna att spärra av offpisten och bara tillåta åkning inom speciella säkrade områden. Det är ju den slutliga konsekvensen om anläggningen sätts som ansvarig för bedömingen och inte den enskilde skidåkaren. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Lavin Åre Västerskutan 2013
Tillbaka
Topp