Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavin Chamonix Mars 2013
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Onlytelemark" data-source="post: 1004696" data-attributes="member: 63059"><p>denna statistik fran Schweiz visar tydligt nagot som är värt att tânka pa, att av 13 olyckor med lavin sa var 1 med en 4a pa den 5gradiga skalan, 2 olyckor sa var graderingen en 3a resten 2or, ja vad säger det er?</p><p></p><p> 7 av olyckorna uppges vara vid backcountry/mountaineering, vid en finns ingen uppgift , 5 olyckor vid offpist, troligtvis lättatkomlig fran lift, da längre hike med hudar troligtvis uppges som mountaineering (obs jag vet inte jag tror),, jag ska se om nagon liknande sammanställning finns för frankrike,, Schweizarna är ju annars ett föredömme när det gäller att halla koll om man jämför med frankrike och Italien.</p><p></p><p>nationaliteten pa offren uppges inte här, men I procent räknat sa tror jag Svenskar är överrepresenterade, Svenskar är generelt sett väldigt duktiga skidakare och vill aka mer offpist,, men att ge sig utanför i brantare hang när det är satt en 4a det har jag inte ord för,, tragiskt är det iallafall att en olycka har inträffat</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Onlytelemark, post: 1004696, member: 63059"] denna statistik fran Schweiz visar tydligt nagot som är värt att tânka pa, att av 13 olyckor med lavin sa var 1 med en 4a pa den 5gradiga skalan, 2 olyckor sa var graderingen en 3a resten 2or, ja vad säger det er? 7 av olyckorna uppges vara vid backcountry/mountaineering, vid en finns ingen uppgift , 5 olyckor vid offpist, troligtvis lättatkomlig fran lift, da längre hike med hudar troligtvis uppges som mountaineering (obs jag vet inte jag tror),, jag ska se om nagon liknande sammanställning finns för frankrike,, Schweizarna är ju annars ett föredömme när det gäller att halla koll om man jämför med frankrike och Italien. nationaliteten pa offren uppges inte här, men I procent räknat sa tror jag Svenskar är överrepresenterade, Svenskar är generelt sett väldigt duktiga skidakare och vill aka mer offpist,, men att ge sig utanför i brantare hang när det är satt en 4a det har jag inte ord för,, tragiskt är det iallafall att en olycka har inträffat [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavin Chamonix Mars 2013
Tillbaka
Topp