Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 402635" data-attributes="member: 47541"><p>Mohlkert, välkommen till lavinernas värld. Tyvärr krävs det alltför ofta "close calls" som du hade för att intresset ska vakna. Du har haft tur som inte råkat mer illa ut än ett stukat självförtroende.</p><p></p><p>Laviner är utan tvekan väldigt farliga, men jag upplever inte generationsfrågan på samma sätt du. Kan det vara så att din pappa och hans polare var ovanligt intresserade för att vara av sin årgång? En liten skillnad melllan generationerna kan vara själva åkningen. Förr åkte inte lika många offpist och de som gjorde hade behövt öva i många år eftersom skidorna var svåra att åka på. De utvecklade en "fjällkänsla".</p><p></p><p>Med dagens skidor kan vem som helst lära sig åka offpist på några få veckor. Knappast tillräckligt för att man ska få någon "fjällkänsla".</p><p></p><p>Utemagasinet skrev en bra artikel om laviner förra året, börja med att läsa den. Bland annat får du då veta att om du dras med i en lavin är det 20% risk att du dör. D.V.S det är sämre odds att åka en lavinsluttning vid BETYDANDE lavinrisk än att spela rysk roulette. (jag vet att jämförelsen haltar lite men den är ganska bra ändå).</p><p></p><p>Tyvärr räcker det inte med att läsa en artikel eller några böcker. Lavinkunskap kan bara läras ute i terrängen och för att du inte ska behöva göra alla misstag själv så måste du gå en lavinkurs (smygreklam, jag vet, men det är ett faktum!).</p><p></p><p>Att sedan laviner inte skulle vara ett svenskt problem som Jaappp skriver är helt fel! Flera svenska skidorter har stora problem, Åre, Abisko och Kittelfjäll för att bara nämna några. </p><p></p><p>Jag förstår inte riktigt heller Jaappps kommentar angående storleken på de laviner som Mohlkert var med om, det är ändå så att de flesta omkommer i just små laviner.</p><p></p><p>Om du behöver mer kunskap kan du titta in på www.arelavincenter.se , där hittar du kurser, forum för lavinfrågor och länkar till andra bra sidor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 402635, member: 47541"] Mohlkert, välkommen till lavinernas värld. Tyvärr krävs det alltför ofta "close calls" som du hade för att intresset ska vakna. Du har haft tur som inte råkat mer illa ut än ett stukat självförtroende. Laviner är utan tvekan väldigt farliga, men jag upplever inte generationsfrågan på samma sätt du. Kan det vara så att din pappa och hans polare var ovanligt intresserade för att vara av sin årgång? En liten skillnad melllan generationerna kan vara själva åkningen. Förr åkte inte lika många offpist och de som gjorde hade behövt öva i många år eftersom skidorna var svåra att åka på. De utvecklade en "fjällkänsla". Med dagens skidor kan vem som helst lära sig åka offpist på några få veckor. Knappast tillräckligt för att man ska få någon "fjällkänsla". Utemagasinet skrev en bra artikel om laviner förra året, börja med att läsa den. Bland annat får du då veta att om du dras med i en lavin är det 20% risk att du dör. D.V.S det är sämre odds att åka en lavinsluttning vid BETYDANDE lavinrisk än att spela rysk roulette. (jag vet att jämförelsen haltar lite men den är ganska bra ändå). Tyvärr räcker det inte med att läsa en artikel eller några böcker. Lavinkunskap kan bara läras ute i terrängen och för att du inte ska behöva göra alla misstag själv så måste du gå en lavinkurs (smygreklam, jag vet, men det är ett faktum!). Att sedan laviner inte skulle vara ett svenskt problem som Jaappp skriver är helt fel! Flera svenska skidorter har stora problem, Åre, Abisko och Kittelfjäll för att bara nämna några. Jag förstår inte riktigt heller Jaappps kommentar angående storleken på de laviner som Mohlkert var med om, det är ändå så att de flesta omkommer i just små laviner. Om du behöver mer kunskap kan du titta in på www.arelavincenter.se , där hittar du kurser, forum för lavinfrågor och länkar till andra bra sidor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Tillbaka
Topp