Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mohlkert" data-source="post: 402706" data-attributes="member: 74302"><p>Någonting jag tror vi alla kan konstatera var att mina laviner inte var i jumbodumbo storlek utan av det gick en lavin storlek. Detta gör mig tyvärr ändå ännu mer rädd. Lavinen jag hamnade i drog med med ner för den slänt jag åkte på och in i skogen, där den som tur stannade. Som tur var var den "för liten" eller så var dte bara jag som hade tur för jag hamnade inte under snön. Men ändå, jag har aldrig kännt den kraften hos naturen och vill verkligen skaffa mig kunskap om hur jag kan undvika det. Eftersom jag inser att jag inte skulle överlevt om lavin nu skulle varit i mumbojumbo storlek.</p><p></p><p></p><p>Och problemet med åkningen i Norge var precis det... Det var inte riktigt något ställe som jag trodde skulle ge vika. Istället gjorde det det 6 ggr. Det var ett ställe där vi redan hade åkt. Vi hade testat snön. Kollat med personal om det var lavinfara. Och all den inforationen gjorde att vi kunde känna oss säkra. Jag har åkt under samma förhållanden i Åre flera ggr utan att det hännt ett smack. Men plötsligt från att vara okej mark att åka på så gav det vika. Foto fins på en mindre blocklavin på min kompis hemsida. "smygreklam"</p><p></p><p>www.matskahlstrom.se</p><p></p><p>- Gå in på winter och så är det en av de sista bilderna. Vore kul att få en kommentar om den bilden. Om det är en luslavin eller om den kan klassas in som lite större. </p><p></p><p>När jag för något år sedan var i Österrike och åkte snackade jag med en pistskötare då det nyligen hade gått en lavin. Jag fårgade om dte hade varit någon som fastnat i lavinen och dte hade det varit. Han muttrade lite trött svenskar. Frågan var sen självklar överlevde dem? Han nickade på huvudet och sade att de hade haft tur. Man brukar ofta bara få en chans när det gäller laviner. Det är därför man ska göra allt för att se till att man inte hamnar i en. Så din liknelse med rouletten centralbyrakraten stämmer rätt bra. Jag har fått två chanser så jag är rätt tacksam.</p><p></p><p>Men är det någonting med att just svenskar inte har någon respekt för laviner då vi om det nu skulle stämma det Jaappps säger, aldrig får uppleva dem? Och är det mer tur än skicklighet när det gäller överlevnad i en stor lavin?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mohlkert, post: 402706, member: 74302"] Någonting jag tror vi alla kan konstatera var att mina laviner inte var i jumbodumbo storlek utan av det gick en lavin storlek. Detta gör mig tyvärr ändå ännu mer rädd. Lavinen jag hamnade i drog med med ner för den slänt jag åkte på och in i skogen, där den som tur stannade. Som tur var var den "för liten" eller så var dte bara jag som hade tur för jag hamnade inte under snön. Men ändå, jag har aldrig kännt den kraften hos naturen och vill verkligen skaffa mig kunskap om hur jag kan undvika det. Eftersom jag inser att jag inte skulle överlevt om lavin nu skulle varit i mumbojumbo storlek. Och problemet med åkningen i Norge var precis det... Det var inte riktigt något ställe som jag trodde skulle ge vika. Istället gjorde det det 6 ggr. Det var ett ställe där vi redan hade åkt. Vi hade testat snön. Kollat med personal om det var lavinfara. Och all den inforationen gjorde att vi kunde känna oss säkra. Jag har åkt under samma förhållanden i Åre flera ggr utan att det hännt ett smack. Men plötsligt från att vara okej mark att åka på så gav det vika. Foto fins på en mindre blocklavin på min kompis hemsida. "smygreklam" www.matskahlstrom.se - Gå in på winter och så är det en av de sista bilderna. Vore kul att få en kommentar om den bilden. Om det är en luslavin eller om den kan klassas in som lite större. När jag för något år sedan var i Österrike och åkte snackade jag med en pistskötare då det nyligen hade gått en lavin. Jag fårgade om dte hade varit någon som fastnat i lavinen och dte hade det varit. Han muttrade lite trött svenskar. Frågan var sen självklar överlevde dem? Han nickade på huvudet och sade att de hade haft tur. Man brukar ofta bara få en chans när det gäller laviner. Det är därför man ska göra allt för att se till att man inte hamnar i en. Så din liknelse med rouletten centralbyrakraten stämmer rätt bra. Jag har fått två chanser så jag är rätt tacksam. Men är det någonting med att just svenskar inte har någon respekt för laviner då vi om det nu skulle stämma det Jaappps säger, aldrig får uppleva dem? Och är det mer tur än skicklighet när det gäller överlevnad i en stor lavin? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Tillbaka
Topp