Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="4800" data-source="post: 405217" data-attributes="member: 71120"><p>Laviner och "slough" är det skillnad på.</p><p></p><p>Slough är lössnö som släpper när du åker brant och denna snö begraver dig inte. Men den kan lika fullt svepa dig mot döden om du blir fångad i den under åkning. Åk som fan eller stanna stabilt och låt den gå förbi. </p><p></p><p>Sloughs är populära och coola inslag i skidfilmer. </p><p></p><p>Själv har jag sällan åkt i dessa lägen, någon gång och det var både en adrenalinkick och en skräck. </p><p></p><p>Laviner (flak) är underliggande lager som brister och bildar en brottkant som skjuts iväg. Dessa begravs man under. Lössnölaviner startar från en singlepoint och sprider sig. Dessa begravs man oxå under. </p><p></p><p>Jag skulle nog säga att det är så att man exponerar laviner mycket i dagens filmer. Bra eller dåligt? </p><p></p><p>1. Man kan i många fall se själva tensionslinjerna i snön före åkaren hamnar i lavinen. Jag gillar att kolla på skidfilm därför. För att se hur det ser ut där lavinerna går.....Bra. Mycket gratis erfarenhet i skidfilm. Risken är att sambon anklagar en för att ha Aspberger. </p><p></p><p>2. Dåligt: folk utan intutad eller inlärd respekt för snö och berg tror att det bara är att åka ifrån en lavin. Dels är det världens bästa friåkare som åker på filmerna, en nivå som man inte kommer upp i även om man sässongar några år i alperna (vare sig som åkare eller som linjeväljare) dels är det ju så att dom har en helikopter som filmar, som snabbt kan köra skadade till sjukhus etc. Villigheten att ta risker ökar nog då jmf med att vara på topptur i Akka eller Keb där det är sjukt långt till någonting överhuvudtaget.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="4800, post: 405217, member: 71120"] Laviner och "slough" är det skillnad på. Slough är lössnö som släpper när du åker brant och denna snö begraver dig inte. Men den kan lika fullt svepa dig mot döden om du blir fångad i den under åkning. Åk som fan eller stanna stabilt och låt den gå förbi. Sloughs är populära och coola inslag i skidfilmer. Själv har jag sällan åkt i dessa lägen, någon gång och det var både en adrenalinkick och en skräck. Laviner (flak) är underliggande lager som brister och bildar en brottkant som skjuts iväg. Dessa begravs man under. Lössnölaviner startar från en singlepoint och sprider sig. Dessa begravs man oxå under. Jag skulle nog säga att det är så att man exponerar laviner mycket i dagens filmer. Bra eller dåligt? 1. Man kan i många fall se själva tensionslinjerna i snön före åkaren hamnar i lavinen. Jag gillar att kolla på skidfilm därför. För att se hur det ser ut där lavinerna går.....Bra. Mycket gratis erfarenhet i skidfilm. Risken är att sambon anklagar en för att ha Aspberger. 2. Dåligt: folk utan intutad eller inlärd respekt för snö och berg tror att det bara är att åka ifrån en lavin. Dels är det världens bästa friåkare som åker på filmerna, en nivå som man inte kommer upp i även om man sässongar några år i alperna (vare sig som åkare eller som linjeväljare) dels är det ju så att dom har en helikopter som filmar, som snabbt kan köra skadade till sjukhus etc. Villigheten att ta risker ökar nog då jmf med att vara på topptur i Akka eller Keb där det är sjukt långt till någonting överhuvudtaget. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Tillbaka
Topp