Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Koppelman" data-source="post: 405267" data-attributes="member: 57206"><p>Jo som många säger så väl skidfilmerna en negativ effekt då det idag anses så coolt att åka med en lavin hack i häl. Många kanske inte förstår (gör nog inte jag heller) hur liten lavin det egentligen krävs för att risken är stor att man dör och hur farligt dom egentligen åker i alla skidfilmer.</p><p></p><p>EvenO: Som jag fattat det så är det så tror många idag att när proffsen gör sina skidfilmer och åk så tror folk att man har ett helt team på 20 pers och en helikopter som direkt är beredda att rycka in, vad jag hört så är det inte alls så. Även om fallet är så vilka möjligheter har i så fall egentligen helikoptern att rycka in på sådana branter ( i och för sig så åker väl åkaren med lavinen tills den stannar om han fastnar i den, då bör det således vara flackare där lavinen stannar) så på så sätt så är det ju helt klart en fördel att ha en helikopter i närheten. Men saken det handlar om är väl egentligen hur fort folk kan ta sig till platsen och börja gräva, om man tänker på vilka sorts ställen dom åker på.</p><p>Är lite nyfiken på det är hurvida det är sant eller inte om proffsen verkligen har stora team med sig och stora förberedelser inför olyckor osv. eller om det bara är ett litet gäng och några filmare i helikoptrar?</p><p>Någon som har bra info om detta?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Koppelman, post: 405267, member: 57206"] Jo som många säger så väl skidfilmerna en negativ effekt då det idag anses så coolt att åka med en lavin hack i häl. Många kanske inte förstår (gör nog inte jag heller) hur liten lavin det egentligen krävs för att risken är stor att man dör och hur farligt dom egentligen åker i alla skidfilmer. EvenO: Som jag fattat det så är det så tror många idag att när proffsen gör sina skidfilmer och åk så tror folk att man har ett helt team på 20 pers och en helikopter som direkt är beredda att rycka in, vad jag hört så är det inte alls så. Även om fallet är så vilka möjligheter har i så fall egentligen helikoptern att rycka in på sådana branter ( i och för sig så åker väl åkaren med lavinen tills den stannar om han fastnar i den, då bör det således vara flackare där lavinen stannar) så på så sätt så är det ju helt klart en fördel att ha en helikopter i närheten. Men saken det handlar om är väl egentligen hur fort folk kan ta sig till platsen och börja gräva, om man tänker på vilka sorts ställen dom åker på. Är lite nyfiken på det är hurvida det är sant eller inte om proffsen verkligen har stora team med sig och stora förberedelser inför olyckor osv. eller om det bara är ett litet gäng och några filmare i helikoptrar? Någon som har bra info om detta? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Tillbaka
Topp