Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mohlkert" data-source="post: 405650" data-attributes="member: 74302"><p>Visst vill vi alla vara som TJ Schiller och gänget i seven sunny days. I deras fall handlar det om ett umgänge med världens bästa åkare som har hamnat i x-antal laviner, personer som har kunskaper som räddar deras liv när de väl hamnar i en. Trotts att vi mycket väl vet om att vi inte tillhör gänget i ssd får vi inte för någon sekund ute i snön känslan av att vi är det? Lika snabbt som min pappa förändras från 53 till 18 så fort han sätter på sig skidorna lika snabbt förvandlas eller ska jag säga förvandlades jag till TJ när jag såg lössnö. "Tar det garanterat försiktigare nu efter Norge, men hur länge håller det i sig?" Laviner händer i alperna inget som händer i lilla Norge och om det händer så inte mig. Nu i efterhand när jag har fått känna på bergets krafter och hamnat under snön förstår jag pappas ord. Ofta får man bara en chans. Jag har fått 3. Jag har fått känna när ryggraden fryser till is då allt tydde på att Mats hade begravts i snön. Och vad hade jag, jo en spade? Kändes ju bra!</p><p> Mats! Jag tackar högre makter för att du inte låg begravd i snön och att du inte skadades av blocklavinen. Jag hade nog aldrig kunnat hitta dig med de kunskaperna jag hade. Möjligtvis med den jävla turen jag ofta har hade det ordnat sig, men skulle aldrig låta ditt liv vila på min tur. Blocklavinen som är på bilden över är inte stor och kanske inte dödande men garanterade nästan brutna ben.</p><p> 12 årig pojke i silvaplana, 7st i Brittish Columbia, 8 personer i Diavolezza vart slutar siffran?</p><p> Tänk att man måste stå på ruinens brant för att inse vad som verkligen gäller, vad man egentligen spelar med för insats. Lössnö i alla ära men det är ändå våra liv i insatsen. Tur är väll det att vi spelar blackjack istället för ryskroulett då.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mohlkert, post: 405650, member: 74302"] Visst vill vi alla vara som TJ Schiller och gänget i seven sunny days. I deras fall handlar det om ett umgänge med världens bästa åkare som har hamnat i x-antal laviner, personer som har kunskaper som räddar deras liv när de väl hamnar i en. Trotts att vi mycket väl vet om att vi inte tillhör gänget i ssd får vi inte för någon sekund ute i snön känslan av att vi är det? Lika snabbt som min pappa förändras från 53 till 18 så fort han sätter på sig skidorna lika snabbt förvandlas eller ska jag säga förvandlades jag till TJ när jag såg lössnö. "Tar det garanterat försiktigare nu efter Norge, men hur länge håller det i sig?" Laviner händer i alperna inget som händer i lilla Norge och om det händer så inte mig. Nu i efterhand när jag har fått känna på bergets krafter och hamnat under snön förstår jag pappas ord. Ofta får man bara en chans. Jag har fått 3. Jag har fått känna när ryggraden fryser till is då allt tydde på att Mats hade begravts i snön. Och vad hade jag, jo en spade? Kändes ju bra! Mats! Jag tackar högre makter för att du inte låg begravd i snön och att du inte skadades av blocklavinen. Jag hade nog aldrig kunnat hitta dig med de kunskaperna jag hade. Möjligtvis med den jävla turen jag ofta har hade det ordnat sig, men skulle aldrig låta ditt liv vila på min tur. Blocklavinen som är på bilden över är inte stor och kanske inte dödande men garanterade nästan brutna ben. 12 årig pojke i silvaplana, 7st i Brittish Columbia, 8 personer i Diavolezza vart slutar siffran? Tänk att man måste stå på ruinens brant för att inse vad som verkligen gäller, vad man egentligen spelar med för insats. Lössnö i alla ära men det är ändå våra liv i insatsen. Tur är väll det att vi spelar blackjack istället för ryskroulett då. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Tillbaka
Topp