Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ville-vessla" data-source="post: 407189" data-attributes="member: 54648"><p>Sorry Mohklert, lite klumpigt uttryckt av mig, tycker det verkar som du tagt era upplevelser på allvar.Mina råd ovan var ärligt menade. </p><p></p><p>Din berättelse var intressant att höra Du beskriver dig själv som ganska försiktig och att du redan innan hade stor respekt. Ni fick också väldigt tydliga varningar dagen innan den större incidenten - ni utlöste laviner. </p><p></p><p>Kan lägga till en fråga till:</p><p>Om det går laviner dag 1, varför skulle det inte göra det dag 2? </p><p>Det gäller att vara ärlig mot sig själv och fråga sig om man har kunskapen att besvara den frågan. </p><p>Det kan vara frågan om ett extremt viktigt beslut som är bäst att basera på objektiva fakta, vilket förstås förutsätter vissa kunskaper om vad en lavin är och hur de bildas.</p><p>Vid det här laget vet du säkert redan att vind är lavinernas stora byggherre, (det syns på de hårda flaken på bilden att det blåst mycket). </p><p></p><p>En stor utmaning när man skaffar sig mer erfarenhet och kunskap är att bevara ödmjukheten inför vad man faktiskt vet och inte vet, tycker i alla fall jag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ville-vessla, post: 407189, member: 54648"] Sorry Mohklert, lite klumpigt uttryckt av mig, tycker det verkar som du tagt era upplevelser på allvar.Mina råd ovan var ärligt menade. Din berättelse var intressant att höra Du beskriver dig själv som ganska försiktig och att du redan innan hade stor respekt. Ni fick också väldigt tydliga varningar dagen innan den större incidenten - ni utlöste laviner. Kan lägga till en fråga till: Om det går laviner dag 1, varför skulle det inte göra det dag 2? Det gäller att vara ärlig mot sig själv och fråga sig om man har kunskapen att besvara den frågan. Det kan vara frågan om ett extremt viktigt beslut som är bäst att basera på objektiva fakta, vilket förstås förutsätter vissa kunskaper om vad en lavin är och hur de bildas. Vid det här laget vet du säkert redan att vind är lavinernas stora byggherre, (det syns på de hårda flaken på bilden att det blåst mycket). En stor utmaning när man skaffar sig mer erfarenhet och kunskap är att bevara ödmjukheten inför vad man faktiskt vet och inte vet, tycker i alla fall jag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Tillbaka
Topp