Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ABY" data-source="post: 450284" data-attributes="member: 47653"><p>Bra tråd! Jag hamnade i en liten lavin i vintras efter ett stort snöfall - det var otroligt dimmigt och jag var påväg till toppliften (i pisten, väl att märka) och det gick inte att se att det var avstängt förrän efter ett tag. Jag tog då en annan backe ner, kör sakta och hör plötsligt en svag knall bakom mig och sekunden senare sveper snötäcket med mig och jag har inte en chans att styra eller någoting, trillar omkull men lyckas ta mig upp igen. Som tur var måste det ha varit en pytteliten lavin eller slough (eller vad ordet nu var) för jag kom aldrig under snön men fastnade med snö upp till knäna ungefär. Helvete, jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv och dessutom var jag helt själv. Det var dessutom i pisten och den var inte avstängd eller någonting och då insåg jag hur okunnig jag är. Lavinkurs är högst på listan eftersom jag vill börja tura lite smått också, kändes inte som någon höjdare i Chamonix förra säsongen som sagt då jag inte kan något om laviner...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ABY, post: 450284, member: 47653"] Bra tråd! Jag hamnade i en liten lavin i vintras efter ett stort snöfall - det var otroligt dimmigt och jag var påväg till toppliften (i pisten, väl att märka) och det gick inte att se att det var avstängt förrän efter ett tag. Jag tog då en annan backe ner, kör sakta och hör plötsligt en svag knall bakom mig och sekunden senare sveper snötäcket med mig och jag har inte en chans att styra eller någoting, trillar omkull men lyckas ta mig upp igen. Som tur var måste det ha varit en pytteliten lavin eller slough (eller vad ordet nu var) för jag kom aldrig under snön men fastnade med snö upp till knäna ungefär. Helvete, jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv och dessutom var jag helt själv. Det var dessutom i pisten och den var inte avstängd eller någonting och då insåg jag hur okunnig jag är. Lavinkurs är högst på listan eftersom jag vill börja tura lite smått också, kändes inte som någon höjdare i Chamonix förra säsongen som sagt då jag inte kan något om laviner... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Tillbaka
Topp