Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Patzerino" data-source="post: 470908" data-attributes="member: 87689"><p>har också kollat den filmen.</p><p>Filmer stæmmer til viss del men tænkte någon på utrustning de hade.</p><p>Den hær filmenær gammal och det skulle helt klart behøvas en uppdatering.</p><p></p><p>Har sjælv hamnat i laviner och klarat mig bra mycket på grund av kunskap.</p><p>Har gått flera kurser i lavinkunskap och øvning ger færdighet. nu menar jag inte åk ut och stampa laviner før å se hur vad som hænder.</p><p>Jag har haft nøjet att åka mycket med erfarna guider. oftast kan de førklara vældigt bra vart och nær det ær risk før slæpp. Till och med har jag varit ute med guide och startat små laviner før att sækra områden. Detta har hjælpt mig mycket.</p><p></p><p>Recco har tillsammans med ett gæng filmskapare gjort en film som i upplägget är en skidfilm men hela tiden med inslag av lavinsækerhet och snack om utrustning. Den ger hyffsat bra info om vad man bør veta om.</p><p></p><p>Nånting jag själv lärt mig av mitt första misstag i lavin var att kolla området. sedan dess har flera lavinkusker gåtts igenom.</p><p>Det va en liten lavin som gick och den va lætt att åka ifrån och stælla mig sækert.</p><p>Hændelsen skedde i mars och det hade kommit bra med snø några dagar tidigare.</p><p>Det hade vart bra väder så snøn hade bundit sig och lavinfaran hade gått från en 4 ner till en två på tre dagar efter snøfallet.</p><p>Vi gjorde allt rætt långa avstånd kolla snøn all hade utrustning men jag som kørde som nr två startade en lavin.</p><p>Vi hade inte kollat en sak.</p><p>Området!!!! </p><p>Nu hade jag tur som "bara" startade en liten lavin specielt om man ser området ett stort øppet fælt inga træd inge sten inga klippor. Så det såg ju ut som ett perfekt område.</p><p>Nu i efterhand inser jag ju att hela fältet lika gärna hade kunnat släppt.</p><p>Då hade vi haft en lavin med en bred på 500 m och ett par hundra meter lång det e mycket snø.</p><p>Hade vi kollat området lite nogranare hade vi inte kørt dær. vist lavinfaran va "liten" och snøn bra. men vi hade aldrig tänkt tanken OM</p><p>Om lavinen släpper här vad gør vi, vart kan man åka vart har vi "säkert område / skydd"</p><p>Vi kollade bara tror vi att det kommer släppa eller inte.</p><p></p><p>Jag håller absolut med om att alla ska ha en baskunskap om laviner,</p><p>Dessutom før att følja en annan tråd hær på forumet så tycker jag också alla ska kunna en del om førsta hjælpen i backen, inte det vanliga hjært och lungræddning.</p><p>Før det ær en del saker som er specielt men førsta hjølpen i snøig bergterræng.</p><p></p><p>Kunskap ger mycket nær man væl ger sig ut.</p><p>Pudder er fantstiskt tycker vi alla och vi vill njuta av den.</p><p>Så lær grunderna och va førsiktig!</p><p></p><p>Så ses vi i puddret til vintern</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Patzerino, post: 470908, member: 87689"] har också kollat den filmen. Filmer stæmmer til viss del men tænkte någon på utrustning de hade. Den hær filmenær gammal och det skulle helt klart behøvas en uppdatering. Har sjælv hamnat i laviner och klarat mig bra mycket på grund av kunskap. Har gått flera kurser i lavinkunskap och øvning ger færdighet. nu menar jag inte åk ut och stampa laviner før å se hur vad som hænder. Jag har haft nøjet att åka mycket med erfarna guider. oftast kan de førklara vældigt bra vart och nær det ær risk før slæpp. Till och med har jag varit ute med guide och startat små laviner før att sækra områden. Detta har hjælpt mig mycket. Recco har tillsammans med ett gæng filmskapare gjort en film som i upplägget är en skidfilm men hela tiden med inslag av lavinsækerhet och snack om utrustning. Den ger hyffsat bra info om vad man bør veta om. Nånting jag själv lärt mig av mitt första misstag i lavin var att kolla området. sedan dess har flera lavinkusker gåtts igenom. Det va en liten lavin som gick och den va lætt att åka ifrån och stælla mig sækert. Hændelsen skedde i mars och det hade kommit bra med snø några dagar tidigare. Det hade vart bra väder så snøn hade bundit sig och lavinfaran hade gått från en 4 ner till en två på tre dagar efter snøfallet. Vi gjorde allt rætt långa avstånd kolla snøn all hade utrustning men jag som kørde som nr två startade en lavin. Vi hade inte kollat en sak. Området!!!! Nu hade jag tur som "bara" startade en liten lavin specielt om man ser området ett stort øppet fælt inga træd inge sten inga klippor. Så det såg ju ut som ett perfekt område. Nu i efterhand inser jag ju att hela fältet lika gärna hade kunnat släppt. Då hade vi haft en lavin med en bred på 500 m och ett par hundra meter lång det e mycket snø. Hade vi kollat området lite nogranare hade vi inte kørt dær. vist lavinfaran va "liten" och snøn bra. men vi hade aldrig tänkt tanken OM Om lavinen släpper här vad gør vi, vart kan man åka vart har vi "säkert område / skydd" Vi kollade bara tror vi att det kommer släppa eller inte. Jag håller absolut med om att alla ska ha en baskunskap om laviner, Dessutom før att følja en annan tråd hær på forumet så tycker jag också alla ska kunna en del om førsta hjælpen i backen, inte det vanliga hjært och lungræddning. Før det ær en del saker som er specielt men førsta hjølpen i snøig bergterræng. Kunskap ger mycket nær man væl ger sig ut. Pudder er fantstiskt tycker vi alla och vi vill njuta av den. Så lær grunderna och va førsiktig! Så ses vi i puddret til vintern [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.
Tillbaka
Topp