Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
lavin i saalbach!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tjompa" data-source="post: 73295" data-attributes="member: 13739"><p>Varför åker man med folk utan transceiver, spade och sond? </p><p></p><p>Jag anser att det var tur: </p><p>att personen som blev begravd hade transceiver</p><p>att det fanns personer som inte blev begravda som hade transceivers och kunde använda dem! Heder till er grabbar/tjejer!</p><p></p><p>Tänk om det var någon utan transceiver som hade blivit begravd. Vad hade hänt? Hm, vi hade nog haft en död säsongare i Saalbach.</p><p></p><p>Tänk om alla de tre personerna med transceiver hade blivit begravda. Vad hade hänt?</p><p>Vi hade nog haft tre döda säsongare i Saalbach. </p><p></p><p>Dock bör poängteras ett endast en person blev begravd vilket kan tyda på att de åkte "rätt". Dvs en person i taget mellan "säkra" punkter. Men risken att fler ändå följer med i lavineb bör absolut beaktas. Framförallt när man är en såpass stor grupp som 6 personer.</p><p></p><p></p><p>Personer som åker utan transceiver, spade och sond anser jag vara ytterst omdömeslösa. Vill man ha med sig omdömeslösa personer när man åker offpist? För min del är svaret Nej. Ni andra för avgöra själva...</p><p></p><p>Nu vet inte jag exakt vad som hänt i detta fall. Därför riktar jag mig inte mot Jasper o Co utan vill bara att alla skall tänka till lite grann och reflektera över med vem, hur och när man åker offpist. Vilket vi alltid bör göra, inte bara efter det att något sådant här har skett och risken har blivit påtaglig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tjompa, post: 73295, member: 13739"] Varför åker man med folk utan transceiver, spade och sond? Jag anser att det var tur: att personen som blev begravd hade transceiver att det fanns personer som inte blev begravda som hade transceivers och kunde använda dem! Heder till er grabbar/tjejer! Tänk om det var någon utan transceiver som hade blivit begravd. Vad hade hänt? Hm, vi hade nog haft en död säsongare i Saalbach. Tänk om alla de tre personerna med transceiver hade blivit begravda. Vad hade hänt? Vi hade nog haft tre döda säsongare i Saalbach. Dock bör poängteras ett endast en person blev begravd vilket kan tyda på att de åkte "rätt". Dvs en person i taget mellan "säkra" punkter. Men risken att fler ändå följer med i lavineb bör absolut beaktas. Framförallt när man är en såpass stor grupp som 6 personer. Personer som åker utan transceiver, spade och sond anser jag vara ytterst omdömeslösa. Vill man ha med sig omdömeslösa personer när man åker offpist? För min del är svaret Nej. Ni andra för avgöra själva... Nu vet inte jag exakt vad som hänt i detta fall. Därför riktar jag mig inte mot Jasper o Co utan vill bara att alla skall tänka till lite grann och reflektera över med vem, hur och när man åker offpist. Vilket vi alltid bör göra, inte bara efter det att något sådant här har skett och risken har blivit påtaglig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
lavin i saalbach!
Tillbaka
Topp