Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavin i Val d'isere! 4 döda!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="thefinalprestige" data-source="post: 846616" data-attributes="member: 120238"><p>Shit. Den flak-lavin som begravde mig var ca 60-80 meter bred, och brottet var ca 50 cm. Färdades 300-400 meter ner (i fallhöjd kanske ca 60-80 meter) och på brantaste stället var backen inte mer än 35 grader. Lavinen varade i ca 8-10 sek (men det är jävligt svårt att uppskatta när man färdas under ytan och under helvetiskt tryck då jag på allvar trodde att jag skulle krossas av snöns tyngd). Men detta skulle innebära att lavinen tog sig säg ca 40 meter per sekund. Det är fruktansvärt snabbt. Axet i början var som en Porsche GT3. Skidorna flög av efter 2 sekunder. Inget jag kunde göra åt det. Det var brutalt, bara att kämpa mot snöns tyngd som försöker krama ihjäl dig, och då var min lavin liten. Vill inte ens tänka på kraften i dagens lavin. Flera gånger större bredd. Ett brott på upp till 80 cm. Och så branten. Upp till 60 grader, och därtill längden. Den kraften, det trycket som den lavinen måste byggt upp - omänskligt. Inte alls otroligt att offren vreds sönder i själva lavinen. Och överlever man själva "raset", beroende på hur djupt de hamnade handlar det ändå bara om minuter innan allt syre är slut och det är slutgiltigt över. Bättre då att man förlorar medvetandet i fallet. Instängd i en iskista är något av det värsta man som människa kan råka ut för. Jag lider med de omkomna. Jag vet vilken outhärdlig smärta och panik de varit med om innan de slutligen slukades helt av lavinens mörka krafter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="thefinalprestige, post: 846616, member: 120238"] Shit. Den flak-lavin som begravde mig var ca 60-80 meter bred, och brottet var ca 50 cm. Färdades 300-400 meter ner (i fallhöjd kanske ca 60-80 meter) och på brantaste stället var backen inte mer än 35 grader. Lavinen varade i ca 8-10 sek (men det är jävligt svårt att uppskatta när man färdas under ytan och under helvetiskt tryck då jag på allvar trodde att jag skulle krossas av snöns tyngd). Men detta skulle innebära att lavinen tog sig säg ca 40 meter per sekund. Det är fruktansvärt snabbt. Axet i början var som en Porsche GT3. Skidorna flög av efter 2 sekunder. Inget jag kunde göra åt det. Det var brutalt, bara att kämpa mot snöns tyngd som försöker krama ihjäl dig, och då var min lavin liten. Vill inte ens tänka på kraften i dagens lavin. Flera gånger större bredd. Ett brott på upp till 80 cm. Och så branten. Upp till 60 grader, och därtill längden. Den kraften, det trycket som den lavinen måste byggt upp - omänskligt. Inte alls otroligt att offren vreds sönder i själva lavinen. Och överlever man själva "raset", beroende på hur djupt de hamnade handlar det ändå bara om minuter innan allt syre är slut och det är slutgiltigt över. Bättre då att man förlorar medvetandet i fallet. Instängd i en iskista är något av det värsta man som människa kan råka ut för. Jag lider med de omkomna. Jag vet vilken outhärdlig smärta och panik de varit med om innan de slutligen slukades helt av lavinens mörka krafter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavin i Val d'isere! 4 döda!
Tillbaka
Topp