Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Laviner och svensk nyhetsmedia
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="bodisathva" data-source="post: 945788" data-attributes="member: 100778"><p>Media lever på att sälja på skräckpropaganda, håller med Pillard! Tragiska olyckor händer ju alltid, pappan som blev begravd av en lavin i österrike när han var i pisten är ju ett exempel. Men om man tar antalet olyckor som sker i förhållande till hur många som åker i alla systemen på ett år antar jag att det är farligare att cykla till jobbet i en storstad. Det är ju oftast denna koppling till hur ofta sådana här olyckor sker som saknas i media när något hemskt inträffar och slås upp i media.</p><p></p><p>Sedan kommer väl en del gott ur skräckpropaganda ibland, exempelvis tekniskutveckling som ABS-säckar och tranceivers. Dock så kan man ju ibland fundera på om man blir en "säkrare" människa på fjället med det eller om man bara känner sig säkrare och därmed höjer sin risknivå? (Finns ju människor som omkommit med ABS säckar också..)</p><p></p><p>Problemet för i varje fall mig är att oftast är det ju som bäst åkning där det är som mest risk och att det ibland kan vara svårt och stoppa sig själv, här kommer ju erfarenhet in och man kan ju bara hoppas att den inte alltid är för dyrköpt!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="bodisathva, post: 945788, member: 100778"] Media lever på att sälja på skräckpropaganda, håller med Pillard! Tragiska olyckor händer ju alltid, pappan som blev begravd av en lavin i österrike när han var i pisten är ju ett exempel. Men om man tar antalet olyckor som sker i förhållande till hur många som åker i alla systemen på ett år antar jag att det är farligare att cykla till jobbet i en storstad. Det är ju oftast denna koppling till hur ofta sådana här olyckor sker som saknas i media när något hemskt inträffar och slås upp i media. Sedan kommer väl en del gott ur skräckpropaganda ibland, exempelvis tekniskutveckling som ABS-säckar och tranceivers. Dock så kan man ju ibland fundera på om man blir en "säkrare" människa på fjället med det eller om man bara känner sig säkrare och därmed höjer sin risknivå? (Finns ju människor som omkommit med ABS säckar också..) Problemet för i varje fall mig är att oftast är det ju som bäst åkning där det är som mest risk och att det ibland kan vara svårt och stoppa sig själv, här kommer ju erfarenhet in och man kan ju bara hoppas att den inte alltid är för dyrköpt! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Laviner och svensk nyhetsmedia
Tillbaka
Topp