Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Laviner och svensk nyhetsmedia
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 948658" data-attributes="member: 29149"><p>Angående skrämselpropaganda och medier rekommenderar jag Risk av Dan Gardner.</p><p></p><p>Angående skriverier om laviner i svensk media så har en klok kompis en bra kommentar:</p><p> Svenska skidorter som Åre, Riksgränsen och Kittelfjäll tjänar på att omskrivas som lavinfarliga, då gör det intryck av att det finns mycket snö och brant terräng. Skidorterna får helt enkelt bra reklam för att dra dit offpist-intresserade skidåkare. Det är inte positivt med olyckor men hög lavinfara är ett försäljningsargument.</p><p> Man kan ifrågasätta varför det inte skrivs mer om parkolyckor jämfört med lavinrisker. Det är avsevärt mycket vanligare med svåra och livshotande skador inklusive hjärnblödningar som följd av parkåkning (i Sverige åtminstone). Ingen skidort får dock bra reklam av att parkolyckor exponeras i pressen. Snarast tvärtom.</p><p> Jag tror inte att alla journalister är korrupta men däremot okunniga och Skistar o liknande skickar nog avsevärt mkt hellre ut pressbullentiner om lavinfara än hur många som får hjärnblödning i svarta linjen i Åre.</p><p></p><p>Med detta sagt är det likväl bra att skrämma upp offpiståkare men det måste vara lite rimliga proportioner och man bör trots allt vara mest rädd för det som är farligast.</p><p></p><p>Avseende pappor som tar med sina barn på offpistsvängar så var Andermatt på sportlovet ett mörker i år. Horder med svenska familjer som åkte långt ut i outpisten (inkl hiker på 3000 m ö h) med barn och ungdomar. Utförsåkningen skedde sedan i grupp och man såg endast någon enstaka med ryggsäck.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 948658, member: 29149"] Angående skrämselpropaganda och medier rekommenderar jag Risk av Dan Gardner. Angående skriverier om laviner i svensk media så har en klok kompis en bra kommentar: Svenska skidorter som Åre, Riksgränsen och Kittelfjäll tjänar på att omskrivas som lavinfarliga, då gör det intryck av att det finns mycket snö och brant terräng. Skidorterna får helt enkelt bra reklam för att dra dit offpist-intresserade skidåkare. Det är inte positivt med olyckor men hög lavinfara är ett försäljningsargument. Man kan ifrågasätta varför det inte skrivs mer om parkolyckor jämfört med lavinrisker. Det är avsevärt mycket vanligare med svåra och livshotande skador inklusive hjärnblödningar som följd av parkåkning (i Sverige åtminstone). Ingen skidort får dock bra reklam av att parkolyckor exponeras i pressen. Snarast tvärtom. Jag tror inte att alla journalister är korrupta men däremot okunniga och Skistar o liknande skickar nog avsevärt mkt hellre ut pressbullentiner om lavinfara än hur många som får hjärnblödning i svarta linjen i Åre. Med detta sagt är det likväl bra att skrämma upp offpiståkare men det måste vara lite rimliga proportioner och man bör trots allt vara mest rädd för det som är farligast. Avseende pappor som tar med sina barn på offpistsvängar så var Andermatt på sportlovet ett mörker i år. Horder med svenska familjer som åkte långt ut i outpisten (inkl hiker på 3000 m ö h) med barn och ungdomar. Utförsåkningen skedde sedan i grupp och man såg endast någon enstaka med ryggsäck. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Laviner och svensk nyhetsmedia
Tillbaka
Topp