Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Laviner och svensk nyhetsmedia
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 953342" data-attributes="member: 47541"><p>Iller och ville-vessla, jag gillar er diskussion. Jag har ju själv uttalat mig i diverse media under vintern. Vissa gånger så har det varit befogat (enligt mig i alla fall), andra gånger så har jag ifrågasatt journalisterna om de verkligen har ett case att skriva om.</p><p></p><p>Senast gången så hade jag faktiskt en intressant diskussion med en av våra kvällstidningar. Journalisten la fram följande: skidanläggningen i Åre bedömde lavinrisken till betydande, dvs mänskligt utlösta laviner är troliga. Detta tillsammans med att det var påskvecka men stora mängder folk i Åre så tyckte deras redaktion att folk borde varnas för den risken. Rätt eller fel?</p><p></p><p>Sen är det precis som Ville skriver svårt att få media att nyansera språket. När vi talar om måttlig eller betydande risk så blir det per automatik stor lavinrisk i artikeln/inslaget. Men här får väl vi som allmänhet ta åt oss. Vi har blivit så blassé i vår mediakonsumtion att vi inte läser något som inte är stor, extrem eller världens värsta. För att artiklarna ska synas i bruset så måste de använda ett sådant språk. Sen är det tyvärr också så att det inte är samma människor som skriver artiklarna/inslagen som gör rubriksättningen, löpsedlarna och på:orna. Den arbetsgruppen har som uppgift att väcka vårt intresse och de har inget intresse i att skildra verkligheten nyanserat.</p><p></p><p>Jag har aldrig hört talats om att någon skidanläggning skulle skickat ut pressreleaser om aktuell lavinrisk. Den bevakningen sköter media väldigt bra själv.</p><p></p><p></p><p>Klart att skidanläggningarna ska publicera sin information på nätet. Nätet fungerar väldigt bra även som lokal kommunikationskanal.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 953342, member: 47541"] Iller och ville-vessla, jag gillar er diskussion. Jag har ju själv uttalat mig i diverse media under vintern. Vissa gånger så har det varit befogat (enligt mig i alla fall), andra gånger så har jag ifrågasatt journalisterna om de verkligen har ett case att skriva om. Senast gången så hade jag faktiskt en intressant diskussion med en av våra kvällstidningar. Journalisten la fram följande: skidanläggningen i Åre bedömde lavinrisken till betydande, dvs mänskligt utlösta laviner är troliga. Detta tillsammans med att det var påskvecka men stora mängder folk i Åre så tyckte deras redaktion att folk borde varnas för den risken. Rätt eller fel? Sen är det precis som Ville skriver svårt att få media att nyansera språket. När vi talar om måttlig eller betydande risk så blir det per automatik stor lavinrisk i artikeln/inslaget. Men här får väl vi som allmänhet ta åt oss. Vi har blivit så blassé i vår mediakonsumtion att vi inte läser något som inte är stor, extrem eller världens värsta. För att artiklarna ska synas i bruset så måste de använda ett sådant språk. Sen är det tyvärr också så att det inte är samma människor som skriver artiklarna/inslagen som gör rubriksättningen, löpsedlarna och på:orna. Den arbetsgruppen har som uppgift att väcka vårt intresse och de har inget intresse i att skildra verkligheten nyanserat. Jag har aldrig hört talats om att någon skidanläggning skulle skickat ut pressreleaser om aktuell lavinrisk. Den bevakningen sköter media väldigt bra själv. Klart att skidanläggningarna ska publicera sin information på nätet. Nätet fungerar väldigt bra även som lokal kommunikationskanal. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Laviner och svensk nyhetsmedia
Tillbaka
Topp