Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Laviner?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Puddertjuv" data-source="post: 140578" data-attributes="member: 15330"><p>Ja måste säga att jag blir ganske rädd när jag läser det ni har skrivit . ÄR ni verkligen så goda att dere kan se vart det är lavinfarlig och inte? Ni kankse inte har kompisar som har omkommit i laviner än?</p><p></p><p>man skall ALLTID ha full säkerhetsutrustning när man åker offpist. Det kan ju hände att du komme till ett ställe där någon annan har gått i en lavin som har sändare... Lite tråkigt då om du inte har någon då du anser att det är för dyrt med den utgången att personen dör mens du leter på alla steder han inte är. </p><p></p><p>Jag kräver att alla jag åker offpist med har utrustningen i ordning annars får den personen inte vara med och det tycker jag dere skulle göra oxå..</p><p></p><p>När det gäller Recco är det nåt av den störste lögnen när det gäller säkerhet mot att hittas i laviner. Det finnes jo bara sökutrustning i sverige på 1 - 2 ställen (Tror åre + funäs har sådan). Då skall först sökutrustningen upp i lavinområdet och så skall det sökes. Den procedyren går fort på kanske 6 timmer. Då är du troligen död sedan länge. Jag anser att recco är till för att hitta liket sånn att man får det hem med flyget. MEd en personlig lavin sändare/mottagare kan man hitta en person på 5 minut och ha denna ute av snöen på 10 - 30 minuter om du har spade.</p><p></p><p></p><p>nuväll.. orkar inte skrive mera</p><p>/C</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Puddertjuv, post: 140578, member: 15330"] Ja måste säga att jag blir ganske rädd när jag läser det ni har skrivit . ÄR ni verkligen så goda att dere kan se vart det är lavinfarlig och inte? Ni kankse inte har kompisar som har omkommit i laviner än? man skall ALLTID ha full säkerhetsutrustning när man åker offpist. Det kan ju hände att du komme till ett ställe där någon annan har gått i en lavin som har sändare... Lite tråkigt då om du inte har någon då du anser att det är för dyrt med den utgången att personen dör mens du leter på alla steder han inte är. Jag kräver att alla jag åker offpist med har utrustningen i ordning annars får den personen inte vara med och det tycker jag dere skulle göra oxå.. När det gäller Recco är det nåt av den störste lögnen när det gäller säkerhet mot att hittas i laviner. Det finnes jo bara sökutrustning i sverige på 1 - 2 ställen (Tror åre + funäs har sådan). Då skall först sökutrustningen upp i lavinområdet och så skall det sökes. Den procedyren går fort på kanske 6 timmer. Då är du troligen död sedan länge. Jag anser att recco är till för att hitta liket sånn att man får det hem med flyget. MEd en personlig lavin sändare/mottagare kan man hitta en person på 5 minut och ha denna ute av snöen på 10 - 30 minuter om du har spade. nuväll.. orkar inte skrive mera /C [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Laviner?
Tillbaka
Topp