Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Lavinfara i Abiskos pister!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 865233" data-attributes="member: 47541"><p>Liten lavinrisk, Mänskligt utlösta laviner osannolika - Det vill säga inte omöjliga. </p><p></p><p>[MEDIA=youtube]FjuhW-4tyEI[/MEDIA]</p><p></p><p>Om det är barmark så är laviner, oavsett om de är mänskligt utlösta eller spontana, helt omöjliga.</p><p></p><p>Intressant, det är alltså ok att öppna ett skidområde redan vid måttlig lavinrisk i Frankrike? För mig så känns det kaxigt att som anläggningschef öppna redan vid den nivån.</p><p></p><p>Men nu är det ju inte skidanläggningarna och pistörerna som bedömer lavinrisken i Frankrike, utan det ligger ju under Meteo France, rätta mig om jag har fel. Hur gör ni då i arbetet, utgår ni från Meteo France´s bedömning och sedan bekämpar ned den till en nivå som är acceptabel eller har ni en intern lavinrisk som ni använder i jobbet?</p><p></p><p>Jag kanske ska förklara de svenska definitionerna så att vi får lite perspektiv. Skidområdet, det område som en svensk skidanläggning har det säkerhetsmässiga ansvaret är liftar, pister och terräng i nära anslutning till nedfarterna, läs 10-50 m utan för markerad nedfart. </p><p></p><p>Området som svenska lavinriskbedömningarna gäller för är som vi tidigare nämnt i tråden, det område som går att nå genom att glida ut ifrån den högsta öppna liften och sedan glida tillbaka. Alltså ett betydlig större område än det som man säkerhetsmässigt har ansvar för. För mig så blir det då konstigt att öppna skidanläggningen om man faktiskt anser att det är fullt möjligt att det kan dundra in laviner i de öppna nedfarterna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 865233, member: 47541"] Liten lavinrisk, Mänskligt utlösta laviner osannolika - Det vill säga inte omöjliga. [MEDIA=youtube]FjuhW-4tyEI[/MEDIA] Om det är barmark så är laviner, oavsett om de är mänskligt utlösta eller spontana, helt omöjliga. Intressant, det är alltså ok att öppna ett skidområde redan vid måttlig lavinrisk i Frankrike? För mig så känns det kaxigt att som anläggningschef öppna redan vid den nivån. Men nu är det ju inte skidanläggningarna och pistörerna som bedömer lavinrisken i Frankrike, utan det ligger ju under Meteo France, rätta mig om jag har fel. Hur gör ni då i arbetet, utgår ni från Meteo France´s bedömning och sedan bekämpar ned den till en nivå som är acceptabel eller har ni en intern lavinrisk som ni använder i jobbet? Jag kanske ska förklara de svenska definitionerna så att vi får lite perspektiv. Skidområdet, det område som en svensk skidanläggning har det säkerhetsmässiga ansvaret är liftar, pister och terräng i nära anslutning till nedfarterna, läs 10-50 m utan för markerad nedfart. Området som svenska lavinriskbedömningarna gäller för är som vi tidigare nämnt i tråden, det område som går att nå genom att glida ut ifrån den högsta öppna liften och sedan glida tillbaka. Alltså ett betydlig större område än det som man säkerhetsmässigt har ansvar för. För mig så blir det då konstigt att öppna skidanläggningen om man faktiskt anser att det är fullt möjligt att det kan dundra in laviner i de öppna nedfarterna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Lavinfara i Abiskos pister!
Tillbaka
Topp