Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Lavinhinder...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="snyggsanna" data-source="post: 39178" data-attributes="member: 14279"><p>Lavinhinder kanske inte är den bästa lösningen utan att hålla efter </p><p>i offpistområdena som MM skriver. Varför inte göra som i Whistler </p><p>där dem erbjuder gratis lavin o snösäkerhetskurser till besökarna.</p><p>Kanada och Usa är bättre på att hålla efter i pisten än vad man är i </p><p>Alperna. När jag va i Engelberg förra säsongen var det </p><p>lavinrapporter som sade att områden stora som Jämtland hade </p><p>lavinrisk 2...pålitligt?</p><p></p><p>Det har blivit mer och mer hippt och inne att åka offpist, ungefär </p><p>som att ha Canadian Goose jacka med backslick utan mössa. Även </p><p>om man har spade, sond, lavinsändare mm så hänger det ändå på </p><p>att man måste kunna sina redskap. Veta hur man söker, hur man </p><p>agerar i situationer som kan uppstå. Många köper dyra saker utan </p><p>att ha någon koll och det är oroande. Det finns en jättebra bok på </p><p>svenska som heter Laviner och är utgiven genom Naturvårdsverket </p><p>tror jag. Den är jättebra och bör finnas i alla medvetna åkares hem </p><p>tycker jag. Enkel och lättläst med tydliga bilder. Köp den och LÄS </p><p>den. Öva med lavinsändarna, nu är det ju mkt snö så gå ut ett </p><p>gäng o gräv ner några stycke och sen kan ni ta tid och se om era </p><p>kompisar hade överlevt. Om dem hittades i tid...Jätteroligt =)</p><p></p><p>Visst, det är asfett att straightlinea en smal ränna men vem bryr sig </p><p>egentligen om det om du dör?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="snyggsanna, post: 39178, member: 14279"] Lavinhinder kanske inte är den bästa lösningen utan att hålla efter i offpistområdena som MM skriver. Varför inte göra som i Whistler där dem erbjuder gratis lavin o snösäkerhetskurser till besökarna. Kanada och Usa är bättre på att hålla efter i pisten än vad man är i Alperna. När jag va i Engelberg förra säsongen var det lavinrapporter som sade att områden stora som Jämtland hade lavinrisk 2...pålitligt? Det har blivit mer och mer hippt och inne att åka offpist, ungefär som att ha Canadian Goose jacka med backslick utan mössa. Även om man har spade, sond, lavinsändare mm så hänger det ändå på att man måste kunna sina redskap. Veta hur man söker, hur man agerar i situationer som kan uppstå. Många köper dyra saker utan att ha någon koll och det är oroande. Det finns en jättebra bok på svenska som heter Laviner och är utgiven genom Naturvårdsverket tror jag. Den är jättebra och bör finnas i alla medvetna åkares hem tycker jag. Enkel och lättläst med tydliga bilder. Köp den och LÄS den. Öva med lavinsändarna, nu är det ju mkt snö så gå ut ett gäng o gräv ner några stycke och sen kan ni ta tid och se om era kompisar hade överlevt. Om dem hittades i tid...Jätteroligt =) Visst, det är asfett att straightlinea en smal ränna men vem bryr sig egentligen om det om du dör? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Lavinhinder...
Tillbaka
Topp