Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Lavinkurser
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="deephed" data-source="post: 45687" data-attributes="member: 15191"><p>Jag gick SLAO`s lavinkurs steg 2 nu i år. Den var i Abisko och under fyra dagar. Från kl 09 till kl 21.30 varje dag. Vi varvade teori med praktik varje dag. Skidåkning och praktik utfördes på de tre orterna Abisko, Björkliden och Riksgränsen. Kursledare var den svenska lavingurun Peter Mågård som dessutom är en av "experterna" du kan fråga här på Freeride. Han är huvudförfattaren till den den svenska boken Laviner - en handbok som ges ut av Fjällsäkerhetsrådet. </p><p></p><p>Kursen var otroligt bra och Peter fokuserade på att du snabbt och enkelt skall kunna göra en lavinrisk bedömning när du väl står där ute på berget. Gräva och bedöma alltifrån hur vana dina gruppkamrater är till hur omgivande natur påverkar sluttningen. Ett stort kursmoment är givetvis kamraträddning med transcievers och sondering etc. Lärde oss även söka med Recco systemet. Ett antal timmar ägnades också till att gå igenom hur väder, temperaturer etc påverkar snö och lavinrisk.</p><p></p><p>Jag kan verkligen rekommendera den och jag hade otroligt mycket nytta av den. Peter Mågård är mycket kunnig och som person är han jäkligt rolig och soft. Den tiden vi inte hade lektion gick åt till att hänga i bastun och dricka öl och snacka skit. Genom hela kursen var jäkligt soft och avslappnad.</p><p></p><p>Jag tror att du kommer bli mycket nöjd om du går SLAO`s steg 2 kurs.</p><p></p><p>:: deephed ::</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="deephed, post: 45687, member: 15191"] Jag gick SLAO`s lavinkurs steg 2 nu i år. Den var i Abisko och under fyra dagar. Från kl 09 till kl 21.30 varje dag. Vi varvade teori med praktik varje dag. Skidåkning och praktik utfördes på de tre orterna Abisko, Björkliden och Riksgränsen. Kursledare var den svenska lavingurun Peter Mågård som dessutom är en av "experterna" du kan fråga här på Freeride. Han är huvudförfattaren till den den svenska boken Laviner - en handbok som ges ut av Fjällsäkerhetsrådet. Kursen var otroligt bra och Peter fokuserade på att du snabbt och enkelt skall kunna göra en lavinrisk bedömning när du väl står där ute på berget. Gräva och bedöma alltifrån hur vana dina gruppkamrater är till hur omgivande natur påverkar sluttningen. Ett stort kursmoment är givetvis kamraträddning med transcievers och sondering etc. Lärde oss även söka med Recco systemet. Ett antal timmar ägnades också till att gå igenom hur väder, temperaturer etc påverkar snö och lavinrisk. Jag kan verkligen rekommendera den och jag hade otroligt mycket nytta av den. Peter Mågård är mycket kunnig och som person är han jäkligt rolig och soft. Den tiden vi inte hade lektion gick åt till att hänga i bastun och dricka öl och snacka skit. Genom hela kursen var jäkligt soft och avslappnad. Jag tror att du kommer bli mycket nöjd om du går SLAO`s steg 2 kurs. :: deephed :: [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Lavinkurser
Tillbaka
Topp