Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavinolycka i Österrike
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="_Lisa_" data-source="post: 1253664" data-attributes="member: 65319"><p>Först: Så fruktansvärt för alla inblandade!</p><p></p><p>Sen har jag lust att komma med ett inspel angående vad som skrivs om urvattning av lavinskalan i Sverige. Jag tror att det är lätt att tänka att det är tryggare i Svenska fjällen än det är. I Ramis som nämndes är nu omkring 1m snö i terrängen, den här säsongen började med mildväder och kraftig blåst, och en stor lavin med räddningspådrag på Ösjövålen (ett par km från Ramundberget när det generellt var typ en 2:a på skalan, det var dock ingen i skredet). Det har töat, regnat snöat och blåst om vart annat och på sistone kommit ganska mycket snö.</p><p></p><p>Sannolikt ligger en ”rutschbana” av hårdpackad snö i botten på många platser, och flera lager av allt mellan betong-, socker och pudersnö. De svaga lagren kommer nog att ligga kvar länge på vissa platser.</p><p></p><p>Och mycket riktigt gick en (typisk för förhållandena) ganska stor skidåkarutlöst lavin i Tänndalen för lite drygt en vecka sedan, det är ju kort väg från Ramundberget (över fjället) så bedömningen att det är en trea är nog ganska riktig.</p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://sverigesradio.se/artikel/lavin-har-gatt-pa-hamrafjallet-fjallraddning-kallad-till-platsen[/URL]</p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://www.tidningenharjedalen.se/2022-01-29/de-var-angerfulla--jon-wagenius-motte-skidakarna-som-drogs-med-i-lavinen?fbclid=IwAR34arfp6ujjgWw28Ns6umIwd9w4EB270y5LlG1J9-qG_rlTmBu3EZvhkcI[/URL]</p><p></p><p>Det har blivit rätt populärt med toppturande i området med hjälp av skoter så folk tar sig långt nu och tar ibland väldigt stora risker, kanske för att de känner sig trygga på att det är så lite snö i svenska fjällen, inte så brant ”och sällan går laviner”, men det stämmer inte, det har bara inte varit lika mycket folk i utsatt terräng tidigare, och på läsidorna samlas det våldsamt mycket snö.</p><p></p><p>En skillnad också mellan Sverige och alperna som jag upplever <em>(jag har åkt mycket i alperna genom åren och har bland annat varit bosatt i Verbier ett par säsonger så det är min referens)</em> är att en hel del relativt lättillgängliga ”snälla” sluttningar i alperna kan bli såpass uppkörda under säsongen att de blir ”ganska stabila” om de inte är allt för branta, medan motsvarande terräng i Sverige kanske inte alls nås av lika många varpå lagren inte sätter sig, så risken kan till och med bli högre i Sverige även om snödjupet ofta är mindre.</p><p></p><p>Sen en liten påminnelse om lavinskalan generellt, vilket kan vara en orsak till att flest olyckor sker när det är en trea på skalan. Tre låter ju relativt tryggt kan man kanske tycka om man tänker i siffror. Tankevurpan blir att ”3 är medel”, men det är det inte, lavinrisken dubblas (minst) för vart steg på skalan, 3 är <strong>dubbelt</strong> så hög risk som två, och innebär <strong>betydande</strong> lavinrisk, och att det är <em>troligt att människor utlöser laviner och att spontanlaviner förekommer.</em></p><p></p><p>/Lisa</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="_Lisa_, post: 1253664, member: 65319"] Först: Så fruktansvärt för alla inblandade! Sen har jag lust att komma med ett inspel angående vad som skrivs om urvattning av lavinskalan i Sverige. Jag tror att det är lätt att tänka att det är tryggare i Svenska fjällen än det är. I Ramis som nämndes är nu omkring 1m snö i terrängen, den här säsongen började med mildväder och kraftig blåst, och en stor lavin med räddningspådrag på Ösjövålen (ett par km från Ramundberget när det generellt var typ en 2:a på skalan, det var dock ingen i skredet). Det har töat, regnat snöat och blåst om vart annat och på sistone kommit ganska mycket snö. Sannolikt ligger en ”rutschbana” av hårdpackad snö i botten på många platser, och flera lager av allt mellan betong-, socker och pudersnö. De svaga lagren kommer nog att ligga kvar länge på vissa platser. Och mycket riktigt gick en (typisk för förhållandena) ganska stor skidåkarutlöst lavin i Tänndalen för lite drygt en vecka sedan, det är ju kort väg från Ramundberget (över fjället) så bedömningen att det är en trea är nog ganska riktig. [URL unfurl="true"]https://sverigesradio.se/artikel/lavin-har-gatt-pa-hamrafjallet-fjallraddning-kallad-till-platsen[/URL] [URL unfurl="true"]https://www.tidningenharjedalen.se/2022-01-29/de-var-angerfulla--jon-wagenius-motte-skidakarna-som-drogs-med-i-lavinen?fbclid=IwAR34arfp6ujjgWw28Ns6umIwd9w4EB270y5LlG1J9-qG_rlTmBu3EZvhkcI[/URL] Det har blivit rätt populärt med toppturande i området med hjälp av skoter så folk tar sig långt nu och tar ibland väldigt stora risker, kanske för att de känner sig trygga på att det är så lite snö i svenska fjällen, inte så brant ”och sällan går laviner”, men det stämmer inte, det har bara inte varit lika mycket folk i utsatt terräng tidigare, och på läsidorna samlas det våldsamt mycket snö. En skillnad också mellan Sverige och alperna som jag upplever [I](jag har åkt mycket i alperna genom åren och har bland annat varit bosatt i Verbier ett par säsonger så det är min referens)[/I] är att en hel del relativt lättillgängliga ”snälla” sluttningar i alperna kan bli såpass uppkörda under säsongen att de blir ”ganska stabila” om de inte är allt för branta, medan motsvarande terräng i Sverige kanske inte alls nås av lika många varpå lagren inte sätter sig, så risken kan till och med bli högre i Sverige även om snödjupet ofta är mindre. Sen en liten påminnelse om lavinskalan generellt, vilket kan vara en orsak till att flest olyckor sker när det är en trea på skalan. Tre låter ju relativt tryggt kan man kanske tycka om man tänker i siffror. Tankevurpan blir att ”3 är medel”, men det är det inte, lavinrisken dubblas (minst) för vart steg på skalan, 3 är [B]dubbelt[/B] så hög risk som två, och innebär [B]betydande[/B] lavinrisk, och att det är [I]troligt att människor utlöser laviner och att spontanlaviner förekommer.[/I] /Lisa [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavinolycka i Österrike
Tillbaka
Topp