Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavinolycka i Österrike
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="xQubeZ" data-source="post: 1253676" data-attributes="member: 166112"><p>Läste nyligen aftonbladets artikel om denna tyvärr väldigt sorgliga händelse och personligen tycker den porträtterar alla offpiståkare som glada risktagare utan säkerhetstänk.</p><p></p><p>Citat som detta: ”– Det är rena hysterin efter nedstängningen. Det är folk som åker överallt. Men om man åker med bergsguide, som de här gjorde, då är man ganska duktig. Så det är en fråga om otur.” tycker jag ger folk en väldigt missvisande bild om hur offpiståkning bör gå till.</p><p> </p><p>Utifrån det man läst så tycker jag iaf inte jag att det är en fråga om otur och man istället borde försöka lära sig av händelsen. Jag har visserligen inte varit på plats men utifrån kartorna o bilderna ser det ju tyvärr ut som en terrängfälla. Det visar också att bara för att du åker i terräng under 30 grader betyder det inte att du är säker om du har ett gigantiskt brantare face alldelles över dig. Sen att du åker med bergsguide är väl ändå oftast för att man personligen inte är ”duktig” eller behärskar och känner sig bekväm med att avgöra vad som är säkert eller inte. </p><p></p><p>Känns som hela artikeln nonchalerar det säkerhetstänk och alla aspekter som påverkar risken som de flesta offpist åkare överväger varje dag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="xQubeZ, post: 1253676, member: 166112"] Läste nyligen aftonbladets artikel om denna tyvärr väldigt sorgliga händelse och personligen tycker den porträtterar alla offpiståkare som glada risktagare utan säkerhetstänk. Citat som detta: ”– Det är rena hysterin efter nedstängningen. Det är folk som åker överallt. Men om man åker med bergsguide, som de här gjorde, då är man ganska duktig. Så det är en fråga om otur.” tycker jag ger folk en väldigt missvisande bild om hur offpiståkning bör gå till. Utifrån det man läst så tycker jag iaf inte jag att det är en fråga om otur och man istället borde försöka lära sig av händelsen. Jag har visserligen inte varit på plats men utifrån kartorna o bilderna ser det ju tyvärr ut som en terrängfälla. Det visar också att bara för att du åker i terräng under 30 grader betyder det inte att du är säker om du har ett gigantiskt brantare face alldelles över dig. Sen att du åker med bergsguide är väl ändå oftast för att man personligen inte är ”duktig” eller behärskar och känner sig bekväm med att avgöra vad som är säkert eller inte. Känns som hela artikeln nonchalerar det säkerhetstänk och alla aspekter som påverkar risken som de flesta offpist åkare överväger varje dag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavinolycka i Österrike
Tillbaka
Topp