Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavinolycka i Österrike
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 1253842" data-attributes="member: 13851"><p>Det finns som synes även faror med att åka med en guide vilkes bevisats med dessa händelser. Att som väldigt många under en veckoresa gör hoppar in i en guidad grupp och tror att allt är frid och fröjd. Helt fel.</p><p>Många guider har en press från gästerna att leverera den ultimata upplevelsen. Vilket kan visa sej katastrofalt. Guiden känner inte gästens kapacitet och erfarenhet gästerna vet inte i vems händer dom lagt sitt liv.</p><p>För att minimera riskerna, för offpist gäller det ju att just minimera de risker som alltid finns.</p><p>Min personliga erfarenhet är att för att just minimera riskerna bör man inte bara hoppa in i terränglådan. Man måste tänka själv och se till att försöka läsa terrängen, fällor och valmöjligheter. Och ha kurage att ifrågasätta vägval även om guiden styr.</p><p>En bra och säker relation byggs inte upp på en förmiddag under ett par teståk.</p><p>Jag och min grupp har under åren byggt upp en relation med några få guider. Både i Österrike och Frankrike. Vilket gör att även guiden känner trygghet inför gruppen och vet att gästerna hellre kommer hem levande än får det absolut häftigaste.</p><p>Och välj orter med färre gäster där det finns tid att vänta till snön satt sej.</p><p>Inte där allt är spårat första dan eftef ett snöfall.</p><p>Bon ski.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 1253842, member: 13851"] Det finns som synes även faror med att åka med en guide vilkes bevisats med dessa händelser. Att som väldigt många under en veckoresa gör hoppar in i en guidad grupp och tror att allt är frid och fröjd. Helt fel. Många guider har en press från gästerna att leverera den ultimata upplevelsen. Vilket kan visa sej katastrofalt. Guiden känner inte gästens kapacitet och erfarenhet gästerna vet inte i vems händer dom lagt sitt liv. För att minimera riskerna, för offpist gäller det ju att just minimera de risker som alltid finns. Min personliga erfarenhet är att för att just minimera riskerna bör man inte bara hoppa in i terränglådan. Man måste tänka själv och se till att försöka läsa terrängen, fällor och valmöjligheter. Och ha kurage att ifrågasätta vägval även om guiden styr. En bra och säker relation byggs inte upp på en förmiddag under ett par teståk. Jag och min grupp har under åren byggt upp en relation med några få guider. Både i Österrike och Frankrike. Vilket gör att även guiden känner trygghet inför gruppen och vet att gästerna hellre kommer hem levande än får det absolut häftigaste. Och välj orter med färre gäster där det finns tid att vänta till snön satt sej. Inte där allt är spårat första dan eftef ett snöfall. Bon ski. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavinolycka i Österrike
Tillbaka
Topp