Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavinolycka i Österrike
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="_Lisa_" data-source="post: 1253879" data-attributes="member: 65319"><p>Apropå hur trygg man är med guide: Säkerheten är allas ansvar, även när man åker med guide eller personer man tror är kunniga. Det är definitivt inte säkert heller ”inom systemet” nere i alperna, man når lätt väldigt exponerad terräng, och många följer andras spår utan att veta vad de går till.</p><p></p><p>Jag har också en historia där det kunde gått riktigt illa på en tur med guide. Det är ofta små marginaler som avgör utfallet.</p><p></p><p>Vi heliskiade på ett berg nära Verbier som heter Petit Combin, och skulle skråa ett par 100m över en sluttning med till synes grund slush, guiden påpekar innan vi ska traversera att vi måste åka i hans spår och hålla god avstånd. Traversen är inte så dramatisk visuellt, det är inte superbrant, känns inte jätteexponerat, solen skiner, snön har känts stabil hela vägen, alla är på gott humör.</p><p></p><p>Guiden tar höjd, vi tre som åker först prickar hans spår, den fjärde (som åker efter mig) hamnar lite lågt och hinner säga typ ”äh jag åker här”, sen kommer ett plötsligt ljud och en bred slushlavin släpper under och runtomkring henne och drar henne med sig i hög fart, hon trycks iväg i ett mullrande böljande djupt hav av tung blötsnö ned mot en terrängfälla som bildar en tratt medan vi skriker ”Don’t lose her out of sight” till varandra. Otroligt otäcka ljud från snön (man hör att det här är väldiga krafter) och allt gick extremt fort! Det kändes som om berget plötsligt levde och det mullrar som åska. Hon sitter (med snowboard) och pressar med ryggen mot snömassorna som går i vågor och hon ömsom syns ömsom är borta bakom ”vågorna”.</p><p></p><p>Hon har änglavakt och när lavinen dundrar ned i tratten med ett dån och ett stort snömoln (där är ett flera meter högt fall förstår vi) har hon pressats ut på sidan och stoppat när sista snön mullrar ned i tratten. Lavinkäglan plattas ut och ser ganska harmlös ut efteråt, inte alls så djup och skräckinjagande som den var när den var i rörelse.</p><p></p><p>Det här är omkring 20(!) år sedan och satte en rejäl respekt i mig. Jag kan lätt visualisera det fortfarande. Hade det varit jag som utlöst lavinen hade jag haft ansiktet upp mot berget när vi traverserade eftersom jag åker regular, stor risk att jag då fallit baklänges och fungerat som ett ”ankare” och pressats in i snön, men min väninna åker goofy så hon hade ansiktet i färdriktningen, det räddade henne antagligen från att bli beravd. Hon hade också extrem tur att hon passerat mitten av den yta som lavinen släppte från när hon utlöste den, så hon pressades utåt istället för inåt av snön. Tack och lov körde vi med stort avstånd mellan oss så att bara en person drogs med.</p><p></p><p>Det är liten tvekan om att det inte hade gått speciellt bra om hon följt med snön ner i tratten. Det var enorma krafter.</p><p></p><p>Jag har två bilder, det är precis från när snön stannat och guiden åkt ned till henne och från när vi alla samlats. (Notera att man aldrig ska ha transcievern utanpå kläderna såhär. Den riskerar att dras av om man hamnar under snön, men sånt tänkte vi inte på på den tiden).</p><p></p><p>Jag ringade in det jag kallar ”tratten” där man ser att snön pressats upp på sidorna. Det var ingen stor brottkant, men det var enorma mängder snö som lossnade.</p><p></p><p>Det man ser i skidfilmer som åkarna kör ifrån är oftast <strong>inte</strong> denna typ av laviner. De är väldigt snabba och tunga. Blir du begravd i en slushlavin blir du antagligen mos, och blir du delvis begravd sitter du som i ett skruvstäd. När man ser rester av gamla slushlaviner som påminner om denna och inte har sett en i rörelse är det svårt att föreställa sig hur djup den kan ha varit när den rörde sig.</p><p></p><p>Jag vill inte skrämma någon från att köra offpist, men man bör ha rejäl respekt för naturkrafterna och förstå att erfarenhet inte är någon garanti för att undgå laviner.</p><p></p><p>Kanske hade den här lavinen undvikits om alla åkt i samma spår, eller så var den sista åkaren det som var droppen för vad triggern tålde oavsett var den befann sig. Guiden vi hade med oss var ingen gröngöling utan en person som uppskattningsvis var runt 60år, från en vettig guidebyrå.</p><p></p><p>Även om vi då var rätt unga hade vi åkt mycket i väldigt blandad terräng nere i Verbier och på andra platser, tjejen som drogs med är från Californien, vi var inte nybörjare utan konsekvenstänk. Men sett i backspegeln så har jag insett att vi ofta tog väldigt mycket större risker än vi förstod då under åren i alperna, men man blir ju klokare med åren och med mer erfarenhet mer eftertänksam.</p><p></p><p>När det händer en olycka som nu i Österrike är det lätt (och mänskligt) att man vill distansera sig genom resonemang som att ”de tog onödiga risker/guiden var nog inte bra”, på så vis slipper man tänka att det kan hända en själv. Men även om man gör allt enligt regelboken kan det gå åt fanders, oavsett hur erfaren man är.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="_Lisa_, post: 1253879, member: 65319"] Apropå hur trygg man är med guide: Säkerheten är allas ansvar, även när man åker med guide eller personer man tror är kunniga. Det är definitivt inte säkert heller ”inom systemet” nere i alperna, man når lätt väldigt exponerad terräng, och många följer andras spår utan att veta vad de går till. Jag har också en historia där det kunde gått riktigt illa på en tur med guide. Det är ofta små marginaler som avgör utfallet. Vi heliskiade på ett berg nära Verbier som heter Petit Combin, och skulle skråa ett par 100m över en sluttning med till synes grund slush, guiden påpekar innan vi ska traversera att vi måste åka i hans spår och hålla god avstånd. Traversen är inte så dramatisk visuellt, det är inte superbrant, känns inte jätteexponerat, solen skiner, snön har känts stabil hela vägen, alla är på gott humör. Guiden tar höjd, vi tre som åker först prickar hans spår, den fjärde (som åker efter mig) hamnar lite lågt och hinner säga typ ”äh jag åker här”, sen kommer ett plötsligt ljud och en bred slushlavin släpper under och runtomkring henne och drar henne med sig i hög fart, hon trycks iväg i ett mullrande böljande djupt hav av tung blötsnö ned mot en terrängfälla som bildar en tratt medan vi skriker ”Don’t lose her out of sight” till varandra. Otroligt otäcka ljud från snön (man hör att det här är väldiga krafter) och allt gick extremt fort! Det kändes som om berget plötsligt levde och det mullrar som åska. Hon sitter (med snowboard) och pressar med ryggen mot snömassorna som går i vågor och hon ömsom syns ömsom är borta bakom ”vågorna”. Hon har änglavakt och när lavinen dundrar ned i tratten med ett dån och ett stort snömoln (där är ett flera meter högt fall förstår vi) har hon pressats ut på sidan och stoppat när sista snön mullrar ned i tratten. Lavinkäglan plattas ut och ser ganska harmlös ut efteråt, inte alls så djup och skräckinjagande som den var när den var i rörelse. Det här är omkring 20(!) år sedan och satte en rejäl respekt i mig. Jag kan lätt visualisera det fortfarande. Hade det varit jag som utlöst lavinen hade jag haft ansiktet upp mot berget när vi traverserade eftersom jag åker regular, stor risk att jag då fallit baklänges och fungerat som ett ”ankare” och pressats in i snön, men min väninna åker goofy så hon hade ansiktet i färdriktningen, det räddade henne antagligen från att bli beravd. Hon hade också extrem tur att hon passerat mitten av den yta som lavinen släppte från när hon utlöste den, så hon pressades utåt istället för inåt av snön. Tack och lov körde vi med stort avstånd mellan oss så att bara en person drogs med. Det är liten tvekan om att det inte hade gått speciellt bra om hon följt med snön ner i tratten. Det var enorma krafter. Jag har två bilder, det är precis från när snön stannat och guiden åkt ned till henne och från när vi alla samlats. (Notera att man aldrig ska ha transcievern utanpå kläderna såhär. Den riskerar att dras av om man hamnar under snön, men sånt tänkte vi inte på på den tiden). Jag ringade in det jag kallar ”tratten” där man ser att snön pressats upp på sidorna. Det var ingen stor brottkant, men det var enorma mängder snö som lossnade. Det man ser i skidfilmer som åkarna kör ifrån är oftast [B]inte[/B] denna typ av laviner. De är väldigt snabba och tunga. Blir du begravd i en slushlavin blir du antagligen mos, och blir du delvis begravd sitter du som i ett skruvstäd. När man ser rester av gamla slushlaviner som påminner om denna och inte har sett en i rörelse är det svårt att föreställa sig hur djup den kan ha varit när den rörde sig. Jag vill inte skrämma någon från att köra offpist, men man bör ha rejäl respekt för naturkrafterna och förstå att erfarenhet inte är någon garanti för att undgå laviner. Kanske hade den här lavinen undvikits om alla åkt i samma spår, eller så var den sista åkaren det som var droppen för vad triggern tålde oavsett var den befann sig. Guiden vi hade med oss var ingen gröngöling utan en person som uppskattningsvis var runt 60år, från en vettig guidebyrå. Även om vi då var rätt unga hade vi åkt mycket i väldigt blandad terräng nere i Verbier och på andra platser, tjejen som drogs med är från Californien, vi var inte nybörjare utan konsekvenstänk. Men sett i backspegeln så har jag insett att vi ofta tog väldigt mycket större risker än vi förstod då under åren i alperna, men man blir ju klokare med åren och med mer erfarenhet mer eftertänksam. När det händer en olycka som nu i Österrike är det lätt (och mänskligt) att man vill distansera sig genom resonemang som att ”de tog onödiga risker/guiden var nog inte bra”, på så vis slipper man tänka att det kan hända en själv. Men även om man gör allt enligt regelboken kan det gå åt fanders, oavsett hur erfaren man är. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Lavinolycka i Österrike
Tillbaka
Topp