Lavinolyckan Engelberg

Friska_Viljor

Ny medlem
Lavinolyckan Engelberg
Läste följande i dagens web-Aftonbladet:

"Svensk stäms för lavinolycka
Göteborgare åkte off-pist – kvinna skadades svårt"

Jag minns denna händelse från i vintras. Men det har varit mycket tyst på freeride (och i t ex "Åka Skidor") om riskerna med att åka offpist. Själv är jag en pisträv som är alltför "feg" för att våga mig ut alltför långt från pisten. Saknar förövrigt nödvändig kunskap/utrustning.

Men vad jag vill komma till är att det snackas inget om att man kan utsätta inte bara sig själv utan också andra för fara genom att bege sig OP. Dels kan man dra ner andra i en lavin som i Engelberg, dels utsätter man räddningspersonal för viss fara om man själv "drattat i". Är dessa risker verkligen värda att ta ?

En annan fråga. När man är utomlands - hur får man reda på mer om lavinolyckor som varit. Jag var i Engelberg 2001. När jag var där så gick det iallafall två laviner i området där personer dorgs med. Men jag kunde aldrig ta reda på hur det gått. Vissa rykten sa att en bergsguide omkom - men mer vet jag inte. Nån som vet vart man kan söka online ?

/rl

Lavinolyckan Engelberg
Naturligtvis måste man ta ansvar för sina handlingar. Det gäller att tänka efter före.........

Hursomhelst innebär inte offpiståkning automatiskt laviner och dödsolyckor.

Mer offpist åt folket!
/Anders

Lavinolyckan Engelberg
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,204356,00.html

Visst skall man ta ansvar för sina handlingar men vad som efterfrågas är ju information om vad som egentligen händer om lavinen går. Dvs kan du bli åtalad, för vad isåfall, vad händer om du blir stämd på miljonbelopp, blir du personligan betalningsskyldig, vilka saker skyddar din hemförsäkrings dig ifrån, kan du teckna någon extra försäkring (exempel den via Svenska klätterförbundet etc), vad innebär det att kliva under ett rep, om det inte finns ngt rep (som i Åre), vem betalar för hela säkerhetspådraget (med helikoptrar och hela fadderullan) etc etc

Jag var nere i Engelberg just denna dag men valda att inte följa med personen som drog lavinen. Efteråt var det naturligtvis väldigt skakigt och vi diskuterade om personen gjort ngt felaktigt eller inte. Det var inget rep såvitt jag kommer ihåg, utan åtalet byggde nog på kroppsskada.

Finns hur mycket matnyttigt som helst som skulle kunna bli en mycket intressant artikel. Någon som har koll?

Lavinolyckan Engelberg
Jag håller helt med dig om att detta är en viktig fråga som måste diskuteras. Freeride är ett utmärkt forum för detta. När det gäller artikeln i aftonbladet så var det som vanligt en del fel. De fem pesonerna var INTE skidåkare, i alla fall inte denna dagen. Dom var på väg upp med snöskor utan säkerhetsutrustning i denna lavinfarliga sluttningen. Alltså tycker jag inte att dom var helt oskyldiga. Nästan dummare om jag får säga min mening. Det var mängder med skidåkare ute på den aktuella sluttningen denna dag, däribland bergsguider med gäster. Alla åkte ner skiers right och det gick tydligen bra, ända tills göteborgaren och ett par till begav sig ett par meter till vänster. Otur eller inte. Det kan diskuteras. Det som är fakta är att minst tre av snöskovandrarna hittades och grävdes fram av göteborgarens gäng. Detta räddade förmodligen livet på dem. Om nu han blir dömd så kan det tolkas som att det är bättre att smita iväg och slippa bli "tagen", istället för att hjälpa till att rädda liv. Jag var själv ute och åkte skidor i Engelberg denna dagen med ett par kompisar. Vi valde att åka i skogen på det motsatta berget pga lavinfaran. Men en annan dag kan det vara jag som utlöser eller blir tagen i en lavin. Då ser jag hellre att folk stannar kvar och hjälper till än att dom/jag blir dömda för brott. När vi kom ner till byn hörde vi att det var svenskar inblandade på något sätt. Saknade eller förövare var det ingen som visste. Vi begav oss upp på berget för att hjälpa till, och synen som mötte oss var fantastisk om jag får uttrycka mig så. Minst 200 frivilliga hjälpte till med letandet och allt organiserades med schweizisk perfektionism. Ingen letade efter någon "skyldig". Alla fösökte rädda liv. När jag sedan pratade med ansvariga för säkerheten och liftsystemet i Engelberg, så beklagade dom självklart vad som hade hänt, men ingen pratade om att döma någon. Dom menar att ansvaret ligger till en viss del på dom själva. Engelberg marknadsförs som en freeride ort och måste växa därefter, med säkerhet och allt. Mycket ansvar hamnar självklart på oss som skidåkare också. Rätt utrustning, kunskap och framför allt, prata med lokalbefolkningen. Det sista kanska hade hjälp i detta fallet. Man åker inte till vänster på denna sluttningen dagen efter ett stort snöfall.
Jag hoppas att göteborgaren hittar en bra advokat och att det löser sig för honom, annars får vi nog se ännu fler avspärrningar och förbud i fortsättningen.

Detta är min version och åsikt. Forsätt att diskutera.
KEEP SKIING

Lavinolyckan Engelberg
Ajg tycker att alla som befinner sig offpist ha ett efet ansvar angående sin säkerhet. Alla som är offpist får räkna med alla risker där oxå där laviner skapade av andra ingår. Men för att underlätta för alla så är det ju bra om alla försöker hålla sig till "offpistreglerna"

Ps. I östra i åre så är det alltid mkt puckon som skär ovanför en när man åker. Ok lavinfaran kanse inta alltid är extrem men det är princip! Dessa måste följas om det saklll gå att åka offpist.

Lavinolyckan Engelberg
Din version av olyckan stämmer ungefär med min. Enligt rykten med just denna olycka (jag vill också säga att jag inte är jurist så jag kan ha helt fel) är att om göteborgaren blir dömd till brottet (det verkar så enligt tidningen, men jag vet inte om man skall lita på den) så kan i sin tur den tjej som skadade sig mest stämma honom. Jag skulle gärna vilja veta om detta verkligen är möjligt? Och isåfall, om han får ett miljonbelopp på halsen, hur funkar det med hemförsäkringen. Eller blir det vatten och gröt resten av livet?

De som gick i offpisten under åket måste verkligen ta på sig stort ansvar. Jag vet inte om de verkligen gick upp i åket eller traverserade (jag vet inte om detta någonsin kommit fram). De som drog lavinen såg inte dessa personer så det har ingen aning heller (och skulle säkerligen inte åkt om de sett att personer var på väg upp i åket!).

Men att gå upp i ett av de längst offpiståken dagen efter att det toksnöat verkar helt vansinnigt. Att de inte heller hade ngn som helst säkerhetsutrustning (sändare etc) gjorde inte saken bättre. Kvinnan kan med stor säkerhet tacka de som drog lavinen för att de tog sitt ansvar och sökte av området efter offer. De hittade alla visuellt (inga som helst utslag på sändarna) och kvinnan drogs upp (hon satt fast med huvudet neråt och var medvetslös). De andra två var vid medvetandet.

Lavinolyckan Engelberg
Vad jag kan läsa ur arikeln så är det kvinnan som stämmer honom privat, ingen annan. Jag har svårt att tänka mig att hemförsäkringen gäller, men det får du nog kolla med en expert. Kanske carte neige gäller, men om kvinnan vinner i rätten blir det nog värre.

Lavinolyckan Engelberg
Verkar ju knasigt att hon skulle vinna en sån stämming om hon själv "åkte" off pist (eller gick) då.
Då borde ju hon varit medveten om risken. Det kunde ju lika gärna ha startat en laving utan Göteborgaren...

Lavinolyckan Engelberg
Tjena
Utan att varit på plats och endast fått en uppfattning av det som hände genom att läsa inläggen har jag följande kommentarer.
Om den som startat lavinen skall kunna stämmas i en civilrätt måste han ha uppträtt så vårdslöst att hans handlande direkt orsakat olyckan. Om han ignorerat gällande avspärrningar eller skyltar eller struntat i tillsägelser från pistörer eller liftpersonal då är han ju att anse som vårdslös och farlig för andra i området.
Att någon enskild person utan mycket starka skäl skall dömas för flera olika personers misstag tror jag inte på.
De försäkringar som finns för offpiståkning har ju en ansvarighetsdel men vid en fällande dom för grov vårdslöshet gäller dom förmodligen inte.
Möjligen är rätten ute för att statuera exempel då många i alpvärlden börjar att få kalla fötter då offpiståkningen och därmed tillbuden ökar för varje år. Den ständig ökande puderjakten driver oerfarna och okunniga åkare att ta alltför stora risker. Med fara för sitt eget och andras liv.

Liftbolaget som ju bär ansvaret för att folket kommer upp på berget skulle ju naturligtvis inte öppnat den aktuella liften förrän snön hade satt sej. Då hade ju lavinen inte utlösts av någon skidåkare utan de nu drabbade snöskovandrarna hade i händelse av en spontanlavin inte haft möjlighet att ställa rättskrav mot någon skidåkare.
Men Liftbolaget har ju en stor press på sej från skidåkarna att hålla öppet. Alla som läser det här forumet har väl varit förbannade någon gång på stängda liftar när pudret ligger djupt.

Att folk är ute och knallar nedanför eller tvärs över ett lavinfarligt område är ju inget nytt. Det omkommer många sk. Randonnörer i alperna varje år när dom befinner sej nedanför rassluttningar. Det är ju farligaste stället att befinna sej på. Och på snöskor eller på hudar är ju chansen minimal att hinna undan.

Någon skriver att det var mycket folk på den aktuella sluttningen, även bergsguider med gäster. Ännu större orsak att respektera offpistregel nr 1. Man åker inte ovanför någon och skär av ett snöfält i ospårad terräng !. Utan väntar till andra grupper är ur en ev. lavinväg. Men det är ett intressant fenomen. När folk ser ett sk. proffs på en bergssida tror många att det är ok. att köra över allt. Att proffset känner terrängen sedan många års arbete i alla olika snövariabler och vet var han eller hon skall åka eller framför allt inte skall åka, tänker man inte på.
Däremot borde möjligen bergsguider avstå från en bergssida som denna dagen efter ett stort snöfall. Det är ju dom som sätter ribban i folks ögon.
Men till sist är det ju upp till var och en att ta ansvar för sina handlingar.
Den som antyder att är man offpist får man skylla sig själv är ju bara korkad. Det är ju lika befängt som att man får man finna sej att bli påkörd av ett rattfyllo eller en pundare när man kör bil.
.
Den franske bergsguide som jag och mina skidpolare alltid anlitar talade senast i vintras om problemet med för mycket okunnigt folk i offpisten. Han och flera av hans yrkeskompisar drar sej för att guida i områden som är alltför enkla att nå från liftarna. Just av den anledningen att folk hänger på utan att ha en aning vad dom gör.
Offpist is not always a crime

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp