Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Lavinolyckan Engelberg
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Friska_Viljor" data-source="post: 22582" data-attributes="member: 7335"><p>Läste följande i dagens web-Aftonbladet:</p><p></p><p>"Svensk stäms för lavinolycka </p><p>Göteborgare åkte off-pist – kvinna skadades svårt"</p><p></p><p>Jag minns denna händelse från i vintras. Men det har varit mycket tyst på freeride (och i t ex "Åka Skidor") om riskerna med att åka offpist. Själv är jag en pisträv som är alltför "feg" för att våga mig ut alltför långt från pisten. Saknar förövrigt nödvändig kunskap/utrustning. </p><p></p><p>Men vad jag vill komma till är att det snackas inget om att man kan utsätta inte bara sig själv utan också andra för fara genom att bege sig OP. Dels kan man dra ner andra i en lavin som i Engelberg, dels utsätter man räddningspersonal för viss fara om man själv "drattat i". Är dessa risker verkligen värda att ta ?</p><p></p><p>En annan fråga. När man är utomlands - hur får man reda på mer om lavinolyckor som varit. Jag var i Engelberg 2001. När jag var där så gick det iallafall två laviner i området där personer dorgs med. Men jag kunde aldrig ta reda på hur det gått. Vissa rykten sa att en bergsguide omkom - men mer vet jag inte. Nån som vet vart man kan söka online ?</p><p></p><p>/rl</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Friska_Viljor, post: 22582, member: 7335"] Läste följande i dagens web-Aftonbladet: "Svensk stäms för lavinolycka Göteborgare åkte off-pist – kvinna skadades svårt" Jag minns denna händelse från i vintras. Men det har varit mycket tyst på freeride (och i t ex "Åka Skidor") om riskerna med att åka offpist. Själv är jag en pisträv som är alltför "feg" för att våga mig ut alltför långt från pisten. Saknar förövrigt nödvändig kunskap/utrustning. Men vad jag vill komma till är att det snackas inget om att man kan utsätta inte bara sig själv utan också andra för fara genom att bege sig OP. Dels kan man dra ner andra i en lavin som i Engelberg, dels utsätter man räddningspersonal för viss fara om man själv "drattat i". Är dessa risker verkligen värda att ta ? En annan fråga. När man är utomlands - hur får man reda på mer om lavinolyckor som varit. Jag var i Engelberg 2001. När jag var där så gick det iallafall två laviner i området där personer dorgs med. Men jag kunde aldrig ta reda på hur det gått. Vissa rykten sa att en bergsguide omkom - men mer vet jag inte. Nån som vet vart man kan söka online ? /rl [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Lavinolyckan Engelberg
Tillbaka
Topp