Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Lavinolyckan Engelberg
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="powdercafe" data-source="post: 22585" data-attributes="member: 28626"><p>Jag håller helt med dig om att detta är en viktig fråga som måste diskuteras. Freeride är ett utmärkt forum för detta. När det gäller artikeln i aftonbladet så var det som vanligt en del fel. De fem pesonerna var INTE skidåkare, i alla fall inte denna dagen. Dom var på väg upp med snöskor utan säkerhetsutrustning i denna lavinfarliga sluttningen. Alltså tycker jag inte att dom var helt oskyldiga. Nästan dummare om jag får säga min mening. Det var mängder med skidåkare ute på den aktuella sluttningen denna dag, däribland bergsguider med gäster. Alla åkte ner skiers right och det gick tydligen bra, ända tills göteborgaren och ett par till begav sig ett par meter till vänster. Otur eller inte. Det kan diskuteras. Det som är fakta är att minst tre av snöskovandrarna hittades och grävdes fram av göteborgarens gäng. Detta räddade förmodligen livet på dem. Om nu han blir dömd så kan det tolkas som att det är bättre att smita iväg och slippa bli "tagen", istället för att hjälpa till att rädda liv. Jag var själv ute och åkte skidor i Engelberg denna dagen med ett par kompisar. Vi valde att åka i skogen på det motsatta berget pga lavinfaran. Men en annan dag kan det vara jag som utlöser eller blir tagen i en lavin. Då ser jag hellre att folk stannar kvar och hjälper till än att dom/jag blir dömda för brott. När vi kom ner till byn hörde vi att det var svenskar inblandade på något sätt. Saknade eller förövare var det ingen som visste. Vi begav oss upp på berget för att hjälpa till, och synen som mötte oss var fantastisk om jag får uttrycka mig så. Minst 200 frivilliga hjälpte till med letandet och allt organiserades med schweizisk perfektionism. Ingen letade efter någon "skyldig". Alla fösökte rädda liv. När jag sedan pratade med ansvariga för säkerheten och liftsystemet i Engelberg, så beklagade dom självklart vad som hade hänt, men ingen pratade om att döma någon. Dom menar att ansvaret ligger till en viss del på dom själva. Engelberg marknadsförs som en freeride ort och måste växa därefter, med säkerhet och allt. Mycket ansvar hamnar självklart på oss som skidåkare också. Rätt utrustning, kunskap och framför allt, prata med lokalbefolkningen. Det sista kanska hade hjälp i detta fallet. Man åker inte till vänster på denna sluttningen dagen efter ett stort snöfall. </p><p>Jag hoppas att göteborgaren hittar en bra advokat och att det löser sig för honom, annars får vi nog se ännu fler avspärrningar och förbud i fortsättningen.</p><p></p><p>Detta är min version och åsikt. Forsätt att diskutera. </p><p>KEEP SKIING</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="powdercafe, post: 22585, member: 28626"] Jag håller helt med dig om att detta är en viktig fråga som måste diskuteras. Freeride är ett utmärkt forum för detta. När det gäller artikeln i aftonbladet så var det som vanligt en del fel. De fem pesonerna var INTE skidåkare, i alla fall inte denna dagen. Dom var på väg upp med snöskor utan säkerhetsutrustning i denna lavinfarliga sluttningen. Alltså tycker jag inte att dom var helt oskyldiga. Nästan dummare om jag får säga min mening. Det var mängder med skidåkare ute på den aktuella sluttningen denna dag, däribland bergsguider med gäster. Alla åkte ner skiers right och det gick tydligen bra, ända tills göteborgaren och ett par till begav sig ett par meter till vänster. Otur eller inte. Det kan diskuteras. Det som är fakta är att minst tre av snöskovandrarna hittades och grävdes fram av göteborgarens gäng. Detta räddade förmodligen livet på dem. Om nu han blir dömd så kan det tolkas som att det är bättre att smita iväg och slippa bli "tagen", istället för att hjälpa till att rädda liv. Jag var själv ute och åkte skidor i Engelberg denna dagen med ett par kompisar. Vi valde att åka i skogen på det motsatta berget pga lavinfaran. Men en annan dag kan det vara jag som utlöser eller blir tagen i en lavin. Då ser jag hellre att folk stannar kvar och hjälper till än att dom/jag blir dömda för brott. När vi kom ner till byn hörde vi att det var svenskar inblandade på något sätt. Saknade eller förövare var det ingen som visste. Vi begav oss upp på berget för att hjälpa till, och synen som mötte oss var fantastisk om jag får uttrycka mig så. Minst 200 frivilliga hjälpte till med letandet och allt organiserades med schweizisk perfektionism. Ingen letade efter någon "skyldig". Alla fösökte rädda liv. När jag sedan pratade med ansvariga för säkerheten och liftsystemet i Engelberg, så beklagade dom självklart vad som hade hänt, men ingen pratade om att döma någon. Dom menar att ansvaret ligger till en viss del på dom själva. Engelberg marknadsförs som en freeride ort och måste växa därefter, med säkerhet och allt. Mycket ansvar hamnar självklart på oss som skidåkare också. Rätt utrustning, kunskap och framför allt, prata med lokalbefolkningen. Det sista kanska hade hjälp i detta fallet. Man åker inte till vänster på denna sluttningen dagen efter ett stort snöfall. Jag hoppas att göteborgaren hittar en bra advokat och att det löser sig för honom, annars får vi nog se ännu fler avspärrningar och förbud i fortsättningen. Detta är min version och åsikt. Forsätt att diskutera. KEEP SKIING [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Lavinolyckan Engelberg
Tillbaka
Topp