Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinrisker? Utrustning? Inbillning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1084741" data-attributes="member: 83225"><p>Jag tror iof inte att de kommer att åka med bergsguide. UCPA har oftast en egen nivå som de kallar Offpist-guide eller motsvarande. Bergsguide är ju en skyddad titel och kräver smått absurd tid. </p><p></p><p>Jag kan dock säga att jag åkt med UCPA ca 10 ggr och aldrig känt mig speciellt osäker. På de 10 veckorna har vi iof varit med om två laviner så risken finns ju. Oftast har dock guiderna förklarat varför vi åker/inte åker på många ställen. Känslan utifrån det är att UCPA har ett säkerhetstänk som är ganska defensivt. Om en vanlig guide som vill locka kunder väljer att köra så bangar UCPA-guiden, typ. </p><p></p><p>UCPA-guiderna har ju dessutom löpande diskussioner om snötäcket och åker tillsammans för att analysera. Visst är det bra att gå en egen utbildning men du kommer inte att komma i närheten av guidens kunnande i vilket fall. Passa istället på att fråga och lyssna massor när det rör laviner så får du nästan en veckas lavinkurs på plats på snön.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1084741, member: 83225"] Jag tror iof inte att de kommer att åka med bergsguide. UCPA har oftast en egen nivå som de kallar Offpist-guide eller motsvarande. Bergsguide är ju en skyddad titel och kräver smått absurd tid. Jag kan dock säga att jag åkt med UCPA ca 10 ggr och aldrig känt mig speciellt osäker. På de 10 veckorna har vi iof varit med om två laviner så risken finns ju. Oftast har dock guiderna förklarat varför vi åker/inte åker på många ställen. Känslan utifrån det är att UCPA har ett säkerhetstänk som är ganska defensivt. Om en vanlig guide som vill locka kunder väljer att köra så bangar UCPA-guiden, typ. UCPA-guiderna har ju dessutom löpande diskussioner om snötäcket och åker tillsammans för att analysera. Visst är det bra att gå en egen utbildning men du kommer inte att komma i närheten av guidens kunnande i vilket fall. Passa istället på att fråga och lyssna massor när det rör laviner så får du nästan en veckas lavinkurs på plats på snön. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinrisker? Utrustning? Inbillning?
Tillbaka
Topp