Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AnnaMIsa" data-source="post: 1021306" data-attributes="member: 143928"><p>Köpte en Snowpulse lite 35 i Kanada förra säsongen i Golden/kicking horse. Jag var in i en butik som bara säljer lavinsäckar, speciellt så säljer de till räddningspatruller runt om i Kanada. Han beskrev de olika för och nackdelarna med alla säckar de hade i butik dvs. Alla märken som finns. Jag var helt säker på att jag skulle gå ut med en ABS i handen, men så vart det ju inte. </p><p>Det som var intressant för mig var i vilket läge som jag skulle hamna i en lavin när jag drog handtaget. </p><p>Dom beskrev att med ABS så hamnar man på mage och ska simma med lavinen, detta ökar då risken att få hjärnskador då huvudet är längst fram och tar dom första stötarna om man ex är i en skog. Inte bra tänkte jag.</p><p>Då förklarade han att med Snowpulse så bildas en typ av viplersskydd och att du kommer hamna på rygg, alltså benen nedåt, då är det benen som tar första stötarna och inte huvudet. Mammuts stora ballong som blåser upp bakom huvudet som en stor krage funkar tydligen på samma sätt.</p><p></p><p>Självklart så spelar det roll hur jag befinner mig i lavinen när jag blåser upp säcken om jag kommer ligga på mage eller rygg.</p><p></p><p>Men jag valde iaf Snowpulse för att jag har hellre brutna ben än än hjärnskada, sen så är det ju bra att ballongen sjunker ihop och en luftficka skapas och att luften som kommer från ballongen går att andas.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AnnaMIsa, post: 1021306, member: 143928"] Köpte en Snowpulse lite 35 i Kanada förra säsongen i Golden/kicking horse. Jag var in i en butik som bara säljer lavinsäckar, speciellt så säljer de till räddningspatruller runt om i Kanada. Han beskrev de olika för och nackdelarna med alla säckar de hade i butik dvs. Alla märken som finns. Jag var helt säker på att jag skulle gå ut med en ABS i handen, men så vart det ju inte. Det som var intressant för mig var i vilket läge som jag skulle hamna i en lavin när jag drog handtaget. Dom beskrev att med ABS så hamnar man på mage och ska simma med lavinen, detta ökar då risken att få hjärnskador då huvudet är längst fram och tar dom första stötarna om man ex är i en skog. Inte bra tänkte jag. Då förklarade han att med Snowpulse så bildas en typ av viplersskydd och att du kommer hamna på rygg, alltså benen nedåt, då är det benen som tar första stötarna och inte huvudet. Mammuts stora ballong som blåser upp bakom huvudet som en stor krage funkar tydligen på samma sätt. Självklart så spelar det roll hur jag befinner mig i lavinen när jag blåser upp säcken om jag kommer ligga på mage eller rygg. Men jag valde iaf Snowpulse för att jag har hellre brutna ben än än hjärnskada, sen så är det ju bra att ballongen sjunker ihop och en luftficka skapas och att luften som kommer från ballongen går att andas. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Tillbaka
Topp