Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 979616" data-attributes="member: 47541"><p>Oj, vad tråden har spunnit i väg! Jag ska försöka komma ikapp, ber om ursäkt om jag missar något eller skriver något som redan framkommit.</p><p></p><p>Siffran 30% är självklart en generalisering men det är ju egentligen all statistik. Vad de gjort är att verkligen isolera de fall som hade kunnat begrava och döda en människa och sedan sett hur många gånger som ballongsäckarna varit verkningsbara. 30% är betydligt mer sanningssägande än ABS:s siffran 92%. </p><p></p><p>En sak som slog mig med deras undersökning var det stora antalet ej uppblåsta säckar. Det är vanligt att folk inte lyckas utlösa dem när de dras med i laviner, klart intressant!</p><p></p><p>En uppblåst ballongsäck skyddar till viss del också mot trauma eftersom man hålls på ytan och risken att slås mot träd och stenar djupare ned i lavinen minskar.</p><p></p><p>När det kommer till skadebilden i skandinaviska laviner så tror jag att vi har mer trauman än vad alperna har. Nordamerika har det defintivt (syns i statistiken) och det beror antagligen på att de har mer åkning i skogen än alpländerna. Vi har för dålig statistik i Sverige för att kunna om det verkligen är så i Sverige också.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 979616, member: 47541"] Oj, vad tråden har spunnit i väg! Jag ska försöka komma ikapp, ber om ursäkt om jag missar något eller skriver något som redan framkommit. Siffran 30% är självklart en generalisering men det är ju egentligen all statistik. Vad de gjort är att verkligen isolera de fall som hade kunnat begrava och döda en människa och sedan sett hur många gånger som ballongsäckarna varit verkningsbara. 30% är betydligt mer sanningssägande än ABS:s siffran 92%. En sak som slog mig med deras undersökning var det stora antalet ej uppblåsta säckar. Det är vanligt att folk inte lyckas utlösa dem när de dras med i laviner, klart intressant! En uppblåst ballongsäck skyddar till viss del också mot trauma eftersom man hålls på ytan och risken att slås mot träd och stenar djupare ned i lavinen minskar. När det kommer till skadebilden i skandinaviska laviner så tror jag att vi har mer trauman än vad alperna har. Nordamerika har det defintivt (syns i statistiken) och det beror antagligen på att de har mer åkning i skogen än alpländerna. Vi har för dålig statistik i Sverige för att kunna om det verkligen är så i Sverige också. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Tillbaka
Topp